Aug 12th, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Post mortem, 1990
Översatt av Erik Andersson
Tidigare utgiven under titeln Den osynlige: Ett fall för Scarpetta
Modernista, 2017
ISBN 978-91-7645-828-0, 320 sidor

Patricia Cornwell introducerades i Sverige av Bokförlaget Bra Böcker och togs 1998 över av Norstedts och recensionen i Dast (http://www.dast.nu/recension/den-osynlige-indicier)  var kort och koncis.

När Cornwells protagonist, rättsläkaren Kay Scarpetta, kallas till ett brutalt kvinnomord i Richmond, Virgina ställs hon inför en kvinnomördares fjärde offer. Alla har blivit våldtagna och strypta i sina hem sedan förövaren tagit sig in genom ett öppet fönster, något han gjort varje gång natten mellan fredag och lördag. Seriemördarens brutalitet skrämmer folket i delstaten Virginias huvudstad och Cornwell skapar ilande spänning genom att kittla läsarens fantasi mer än genom explicita beskrivningar av våldet.

Kay Scarpetta är en modern, vetenskapligt inriktad rättsläkare som använder sig av datorteknik i sitt arbete och Cornwell intresserar sig en hel del för sådan teknik. Den läsare som har bekymmer med att skilja bits från bytes kan ibland känna sig lite bakom. Men i övrigt är det ganska lätt att hänga med när Scarpetta tillsammans med den vulgäre kriminalkommissarien och karriäristen Pete Marino, som inte delar hennes syn på förövarens motiv, tar upp kampen mot seriemödaren som media döpt till “Den osynlige”. Det blir dessutom en kamp mot klockan och mot de till synes starka krafter som inte tycker att rättsläkaren bör få vara kvar på sin post.

Fullblodsitalienaren Scarpetta har öga för detaljer och tar hjälp av de senaste kriminaltekniska rönen för att försöka demaskera mördaren och det märks att Cornwell kan det hon skriver om efter att ha arbetat för FBI, på en rättsläkarstation och praktiserat som dataanalytiker. Det har runnit en del vatten under broarna sedan boken skrevs och rättstekniken har utvecklats men bokens beskrivningar känns fortfarande autentiska.

Patricia Cornwell föddes 1956 i Miami, USA. Hon var fem år när hennes föräldrar skilde sig och modern tog ensam över ansvaret för dottern och de två bröderna. Vid jultid några år senare fick modern ett nervöst sammanbrott och packade in barnen i bilen och körde, utan mat och pengar, till pastor Billy Graham och hans fru Ruth.

Patricia har berättat att hon tyckte Ruth var den vackraste kvinna hon mött. Efter några månader hos paret Graham följde en uppväxt utan pengar och ordnat familjeliv men Patricia gick igenom college och gifte sig snart därefter med den sjutton år äldre engelskläraren Charles Cornwell. Hon fick jobb på tidningen The Charlotte Observer 1979 och skilde sig från maken tio år senare. Då hade hon redan skrivit sin första bok, en biografi om evangelisten Billy Grahams hustru Ruth. Boken kom ut 1983 och strax därefter började hon arbeta för rättsläkaren i Richmond, Virginia. Men hon hade fått blodad tand och bestämde sig för att bli författare. Post Morten kom 1990 och vann flera priser, bland annat Edgar Award. Sedan dess har hon varit flitigt förekommande på New York Times bestsellerlista, vilket kanske inte är så underligt med vetskapen om att hon sålt mer än 100 miljoner böcker på tre dussin språk. Flera av hennes böcker har också filmats. 2005 gifte hon sig med Staci Ann Gruber.

BARBRO LINDBORG

Patricia Cornwell

Patricia Cornwell. Foto Patrick Ecclesine