PORTRÄTT AV EN MÖRDARE – JACK UPPSKÄRAREN – FALLET AVSLUTAT

Sep 12th, 2009 | By | Category: 2003-3, Recension

Av Patricia Cornwell
Portrait of a Killer, Jack The Ripper, Case closed 2002
Översatt av Erland Törngren
Norstedts 2003

I det på ytan så sedliga Viktorianska England fanns en skumraskfigur som kommit att fascinera mänskligheten. Mannen kallades Jack Uppskäraren och begick en bestialisk rad seriemord. Så dödade han mellan augusti och november 1888 minst sju kvinnor i London. Hans identitet avslöjades aldrig, vilket gjort det tacksamt att gissa på än den ene, än den andre i den tidens London. Man har som någon sagt, pekat på nästan alla som levde då, t.o.m. en prins som drabbats av syfilis och påståtts velat hämnas på prostituerade, för att en av dem smittat honom.

Böcker och filmer om Uppskäraren är legio. Bland de bättre jag sett är Svenskan som Jack inte skar upp av skåningen Bertil Falk. Denna utomordentliga video har till och med visats i amerikansk teve. I den medverkar bl.a. nu avlidne åklagaren Klas Lithner – välkänd svensk deckarexpert.

Nu har den välkända deckarförfattarinnan Patricia Cornwell skrivit en bok som pretentiöst gör anspråk på att lösa gåtan Jack Uppskäraren – Porträtt av en mördare Jack Uppskäraren Fallet avslutat. Boken är träigt översatt av Erland Thörngren och försedd med en rad illustrationer.

Patricia Cornwell är författaren bakom kriminalserien om Kay Scarpetta. Hon har intresserat sig för välgörenhet och djurens rättigheter och är en av grundarna till Virginia Institute of Forensic Science and Medicine. När hon nu anser sig lägga fram den slutliga lösningen är hennes kandidat den berömde konstnären Walter Sickert. Han anses ha skrivit Ripper-breven som sändes till Metropolitanpolisen. Han avbildade enligt vad hon menar sig ha visat, de stympningar som offren utsatts för.

Orsaken till att Sickert blivit en mordgalen psykopat skulle vara att han som barn måste genomgå tre hemska operationer, därför att hans könsorgan var missbildat. När han föddes var hans kön oklart vilket kan betyda att hans penis var liten, kanske missformad och kan ha saknat urinrör. Det som kallats en fistel var kanske ett hål i hans penis. Det är möjligt att han inte kunde få erektion eller att en sådan var smärtsam.

Det kan förstås inte uteslutas att Patricia Cornwell kan ha råkat gissa rätt när det gäller Jack Uppskäraren, men jag tycker inte att hennes teori är särskilt övertygande. Sickert är knappast Jack. Om nu t.ex. bilder på stympningar skulle fälla mördaren, vad ska vi då säga om en annan konstnär, Goya? Utom att han sedan länge var död när Uppskäraren härjade …

Därtill ska sägas att Cornwell ingalunda är den första att gissa på Sickert. Istället blåser hon liv i en gammal teori och försöker få allt att passa in i den. Det är ett känt faktum att man kan konstruera vad som för omisstänksamma personer framstår som ”bevis”, genom att mjölka sista droppen ur vissa fakta och förtiga andra. I Jack Uppskäraren Fakta i målet av Donald Rumbelow nämns en teori om att Walter Sickert var bland de misstänkta. I boken Jack the Ripper The Final Solution av Stephen Knight sägs, att Walter Sickert var inblandad i morden. Rumbelow misstror teorin och kommer med åtskilliga invändningar mot den.

Vare nu hur som helst med detta, men på mig imponerar inte Corwells bok om Jack Uppskäraren. Jag tror inte att fallet är avslutat och tycker egentligen att det är förskräckligt, att man på detta sätt kan ge sig på en död man och svärta ner honom på så lösa grunder.

JEAN BOLINDER