POLARNATT

Oct 21st, 2015 | By | Category: 2015-10 okt, Recension

Omslag till PolarnattAv Frida Skybäck
Forum Förlag, 2015
ISBN 978-91-37-14479-5, 392 sidor

Detta är andra delen i Frida Skybäcks serie om systrarna Stiernfors. Den första delen heter Norrsken, båda delarna utspelar sig i svenskt 1800-tal, och är melodramatiska berättelser om starka känslor, förbjuden kärlek och mycken dramatik. Numera är termen ”melodram” ofta använd i föraktfull mening men det borde man nog akta sig för att göra. En melodram är egentligen en dramaturgisk konstruktion som kommit att stå modell för många romaner, filmer och teaterstycken.

I Polarnatt står Elisabeth Stiernfors i tur att gifta sig och avsikten är inte att hon ska få äkta efter eget val, utan hon sammanförs med den minst sagt osympatiske friherren von Strauss. Hon har en annan man som älskar henne, en fattig språkadjunkt vid namn Mathias Storm. Temat är inte nytt, den omöjliga kärleken finns i mängder av roman- och teatertexter från Shakespeare till (i synnerhet, eftersom tiden stämmer) Viktor Rydberg och hans romantiska sagodikt Singoalla från 1857.

Elisabeth känner sig plågad och har ingen annan än kammarjungfrun Vera att anförtro sig till. Deras vänskap växter sig allt starkare. Kanske till och med för stark …

Skybäck blandar förfaret glädje och sorg, kämpande kvinnor och sturska och elaka, känslolösa karlar med alldeles för mycket makt. Undra på att dåtidens kvinnor antog utmaningen och började slåss för sin personliga frihet och ändra på männens förmyndarskap.

Under hela berättelsen ligger samtidigt stora och omvälvande hemligheter på väg att avslöjas. Handlingen utspelas bland människorna på herrgårdar och i slott. Somliga hus är inte så gedigna som de vill ge sken av – och det är inte heller alla människor som befolkar sidorna.

Frida Kajsa Viktoria Plasencia Skybäck, född 1980, är historie- och språklärare och arbetar på en internationell grundskola i Lund, där hon även bor med man och två döttrar. I sina romaner (Charlotte Hassel 2011, Den vita frun 2012, Norrsken 2014 och Polarnatt 2015) har hon inspireras av dagböcker skrivna av tidigare generationers kvinnor. I höstas startade hon och författarkollegan Agnes Hellström poddcasten “Författarpodden” som av Dagens Nyheter utsetts till bästa litteraturpoddcast. Till råga på allt fick Skybäck hedersomnämnande i tidningen Amelias deckartävling 2010.

LENA JEPPSSON

Frida Skyback

Frida Skyback. Foto Emil Malmborg