POJKE MED PILBÅGE Eftertankar i ord och bild

Jan 21st, 2014 | By | Category: 2014-01 jan, Recension

Omslag till Pojke med pilbågeAv Sven Wollter
Ordfront 2014
ISBN 978-91-7037-753-2, 240 sid

Sven Justus Fredrik Wollter föddes den 11 januari 1934 i Göteborg och i samband med 80-årsdagen kom hans andra biografiska verk ut i bokform. Den första hette Bakljus och kom för tjugo år sedan. Pojke med pilbåge är en samling texter och bilder som kortfattat, ofta intressant, lika ofta poetiskt ger en sammantagen bild av den kvinnotjusande fadern, den politiskt intresserade och i viss mån agiterande människan. Han berättar också om sitt yrke som scenisk person (skådespelare – absolut inte skådis), men mycket mindre än man kunnat vänta av en man som stått på tiljorna i närmare 60 år. Senast i titelrollen i Shakespeares Kung Lear på Stockholms Stadsteater.

Sven WollterDet är en reflekterande samling texter – beledsagade av en generös mängd foton – som täcker det mesta av det snabbt förbiglidande livet, från barndomens Robin Hood-dagar med pilbåge till den mogne, luttrade faderns och morfaderns funderingar kring sina älskade snorgärsar, sina kvinnor, samhällets allt kyligare klimat, sin åldrande lekamen och den obevekliga döden.

Han berättar gripande om den döda dottern Ylva och gräms skuldtyngd över att han svek henne när hon blott var fyra år gammal. Kanske kompenseras detta av att han i boken publicerat akvareller av dottern Stina. Han skriver förstås om hustrun Viveka Seldahl som också togs av döden. Själv levde han vidare, blev oerhört kär i Lisa som han träffade för elva år sedan och nu är gift med.

Som synes är det en anekdotisk bok. Ett collage. Wollters anekdoter innehåller humor men också smärta, filosofi och politiska inlägg där hans vänsterpolitiska livssyn får flöda fritt.  Klasskänslan finns där hela tiden. Han berättar, men ältar inte.