PLAYGROUND

Nov 8th, 2015 | By | Category: 2015-11 nov, Recension

Omslag till PlaygroundAv Lars Kepler (pseud för Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril)
Albert Bonniers Förlag, 2015
ISBN 978-91-0-014106-6, 441 sidor

Hur osannolik än Joona Linna än blivit i makarna Andhorils romaner blivit är de förknippade med den mannen sedan 2009. Nu har de skrivit en bok utan att ha med den finlandssvenske kriminalkommissarien och de läsare som hoppats träffa honom igen har naturligtvis åsikter om författares ansvar för sina läsares vilja.

Här handlar det i stället om löjtnanten Jasmin Pascal-Anderson som är officer i en svensk styrka i Kosovo på Balkan. Hon blir allvarligt skadad, får hjärtstillestånd i en minut och fyrtio sekunder medan läkarna jobbar febrilt för att återuppliva henne. Själv hamnar hon i ett slags limbo mellan liv och död och denna tillvaro tycks vara en kinesisk hamnstad som styrs av kriminella gäng. Alla själar är inte destinerade att återvända till sin forna tillvaro.

Men Jasmine kommer tillbaka när läkarna lyckas få igång hennes hjärta, men upplevelserna är svåra att komma förbi. Hon orkar inte fortsätta som militär. Efter behandlingen för krigspsykos åker hon hem till sonen Dante i Stockholm men råkar ut för en trafikolycka tillsammans med honom. Läkarna inser att för att rädda sonens liv genom operation måste de först stoppa hans hjärta. Jasmine tar till en drastisk plan. För att skydda sin son i den kinesiska staden med dess oerhört farliga lekplats – playground – låter hon stoppa sitt eget hjärta igen.

Är Jasmines upplevelser riktiga eller är de bara hjärnspöken. Hennes nedstigande till dödsriket är emellertid väl beskrivet av makarna Andhoril och man kan förstå frågeställningen: vad händer med medvetandet hos den människa som är på väg att dö? Upplevelserna i dödsriket, med de skrupelfria kinesiska triader som stjäl uppehållstillstånden från de människor som får chansen att återvända till livet i stället för att tvingas ombord på båtarna mot det slutliga slutet, är gediget beskrivet. Ändå är det svårt att hetsas upp av händelserna i hamnstaden, vilket kan bero på att man aldrig blir tillräckligt bekant med Jasmine och hennes son för att riktigt känna med dem. Blod spills, men det känns aldrig som att det är riktigt, pulserande blod. Det blir på något sätt en saga utan sagans skimmer.

Som Lars Kepler har författarna Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril skrivit kriminalromanerna Hypnotisören (2009), Paganinikontraktet (2010), Eldvittnet (2011), Sandmannen (2012) och Stalker (2014) med polisen Joona Linna i huvudrollen.

KARL HJELM

Lars Kepler

Lars Kepler. Foto Thron Ullberg