PIECE OF MY HEART

Mar 7th, 2010 | By | Category: 2006-3, Recension

Av Peter Robinson
Hodder & Stoughton 2006

Ännu en deckare på drygt 400 sidor! Men i det här fallet är tjockleken befogad: läsaren får två historier innanför pärmarna. Det första mordet sker 1969 i samband med en rockfestival. När man städar upp efter konserterna, hittar man en mördad ung kvinna i en sovsäck. Den polis som får hand om utredningen, Stanley Chadwick, var soldat under världskriget och deltog i striderna i Bortre Indien och i invasionen, vilket har satt sina spår. Han förstår inte alls den ungdomskultur som föddes i slutet av 1960-talet och det gör del inte lätt för honom att tala med de ungdomar som kände offret.

Den andra historien utspelas i nutid med Alan Banks i huvudrollen. Här handlar det om en frilansjournalist som hittas mödad i en hyrd stuga, där han arbetat med en artikel om rockmusik. Så småningom visar det sig att han intresserat sig för en av de grupper som spelade på festivalen 1969 och de båda morden knyts ihop. Berättelsen växlar mellan de båda mord utredningarna på ett naturligt sätt.

Vad jag särskilt fäst mig vid i boken, förutom intrigen förstås, är de person porträtt Robinson bjuder på, ibland skissartade men oftast levande. Det finns en viss skillnad mellan de båda historierna på den här punkten. Där Chadwick är huvudperson blir också personerna mindre intressanta. När Banks kliver in i handlingen blir också porträtten mera levande. På det sättet visar Robinson skillnaden mellan de två poliserna i synen på människor.

Banks nya chef t.ex. skildras med gift i pennan. Hon är en kvinna som vill uppåt och är beredd att utnyttja sina underlydande maximalt för att nå målet. Hon kallar till sig Banks och talar om att hon läst hans meritlista och noterat att han ibland inte arbetar strikt enligt regelboken.

”Men”, säger hon, ”så länge du når resultat har du fria händer. Men misslyckas du får du ta konsekvenserna.” Av annat hon säger förstår Banks också att hon lyssnat till skvaller.

Även Chadwicks dotter dras in i utredningen. 1969 är hon 16 år och en typisk trulig och trotsig tonåring, som inte gillar att ha en pappa som är polis. Ett levande porträtt!

Det tar räcka med dessa båda exempel. Läs boken, jäkta inte igenom den, även om den är spännande, utan njut av persongalleriet!