PERSONALEN VISAR VÄGEN

Mar 21st, 2018 | By | Category: 2018-03 mars, Recension

Omslag till Personalen visar vägenAv Maja Markhouss
Storge förlag, 2018
ISBN 978-91-88453-17-4, 136 sidor

Denna lilla bok, med en glad bibliotekarie omgiven av böcker på omslaget, kunde av titeln att döma vara en positiv guide för allmänheten i de offentliga biblioteken. Men det är mycket roligare än så! Författarens alter ego är den pratglada och kunniga bibliotekarien Kajsa, som växelvis jobbar i Stockholm på Kungliga biblioteket i Humlegården, KB, och folkbiblioteket i Almedalen på Gotland (liksom författaren själv).

På KB försvinner några mycket värdefulla böcker och hotet om en biblioteksrobot hänger över personalen. Dessutom saknas den unika gamla Svartkonstboken längst ner i KB:s vindlande gångar. På Gotland däremot är stämningen inte lika kuslig utan författarens humor blommar för fullt när hon skildrar sin vardag på ett mindre bibliotek och dess olika besökare.

Maja MarkhoussFörfattaren, som också skrivit ett par spänningsböcker för barn, har fått ihop en humoristisk, lagom spännande och på samma gång upplysande bok om en bibliotekarie och alla de olika människor och intressanta problem hon möter i jobbet. Som den bibliotekarie jag själv är känner jag igen allt hon berättar både om referensarbete, biblioteksteknik och alla de personligheter man jobbar med eller träffar som biblioteksbesökare.

Författaren säger i en intervju att hon har folkbildningsambitioner med boken och bl.a. velat berätta om Kungliga biblioteket, vars uppgifter och verksamhet inte är så allmänt kända.

Så summan av det hela blir när allt kommer omkring att det är en positiv guide för den som vill läsa både en rolig berättelse och på köpet känna sig mer hemma på i bblioteksmiljön

BERIT ENGDAHL