Feb 19th, 2016 | By | Category: 2016-02 feb, Recension

Omslag till Perry Mason och fallet med den anklagade advokatenAv Erle Stanley Gardner
The Case of the Velvet Claws, 1933
Bonusnovell: Perry Mason och fallet med det vresiga vittnet (The Case of the Irate Witness, 1933)
Översatt av Håkan Andersson och Lennart Guldbrandsson
Deckarhyllan, 2015
ISBN 978-91-981360-0-5, 258 sidor

Jag är osäker på hur många av Erle Stanley Gardners närmare 150 böcker som kom ut på svenska, vet bara att han finns representerad under många förlagsnamn, till och med de som räknas som fina. Författaren levde mellan 1889 och 1970, var liksom hans mest kända skapelse Perry Mason advokat och var under en tid världens mest framgångsrike bokproducent med mer än 300 miljoner sålda exemplar på sin CV. I dag är det få som minns hans namn, utom möjligen de som läste honom i B. Wahlströms pocketutgåvor. Men Perry Mason i form av skådespelaren Raymond Burr kan man fortfarande se i svartvitt då filmerna och TV-avsnitten om hans fall fortfarande visas på rymdkanalerna.

Erle Stanley GardnerDet pigga lilla förlaget Deckarhyllan har nu gett ut Fallet med den anklagade advokaten i pocket (tillsammans med romaner av Ellery Queen och Earl Derr Biggers). Boken är från 1933 och Gardners första roman om Mason, en tidsenligt hårdkokt deckare där advokaten med hjälp av sin sekreterare Della Street och privatdeckaren Paul Drake löser ett fall med en mördad tidningsägare som kompliceras av att den dödes något aparta hustru tidigare sökt Masons hjälp. Nu påstår hon sig ha hört Perrys röst i samband med mordet, så advokaten blir misstänkt dock aldrig anklagad som titeln förespeglar. En skvallertidning och en politiker, mån om sitt rykte, hör också till rekvisitan.

Det är lite märkligt hur Gardner ofta behandlades av kritiken i Sverige – i den mån sådan förekom. Han var samtida med Raymond Chandler som skrev likartade kriminalberättelser men sågs som mer litterär av kultursidornas besserwissrar. Jämför man deras böcker nu är inte skillnaden stor. Båda använde sig av intelligenta hjältar som var hårda och slagfärdiga både med repliker och knytnävar, de häcklade sin tids politik och drog sig inte för att berätta om korruption inom myndigheter och media.

Vi som läst Gardner tidigare och sett filmerna om Perry Mason vet att de flesta är rättegångsdramer där försvarsadvokaten i sista ögonblicket drar en kanin ur hatten, får sin klient frikänd och sätter dit den verkligen brottslingen. Så går det inte till i Perry Mason och fallet med den anklagade advokaten men turerna är minst lika många och vägen till fallets lösning slingrar sig fram på ett finurligt sätt. Däremot får Perry Mason hamna i rättssalen och därmed på sin mammas gata i bonusnovellen Fallet med det vresiga vittnet från 1953.