PER WÄSTBERGS STOCKHOLM

Nov 21st, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till Per Wästbergs StockholmAv Per Wästberg
Wahlström & Widstrand 2013
ISBN 978-91-46-22439-6, 493 sid

80-årige Per Wästberg debuterade som 15-åring med boken Pojke med såpbubblor och har sedan dess skrivit över 60 böcker. Inför 80-årsdagen hedrar förlaget Wahlström & Widstrand sin författare genom att ge ut en samlingsvolym som innehåller fem av hans skrifter om Stockholm: Klara – en stadsdel i förvandling (1957), Östermalm (1962), Kvartersminnen (1971), Kring Johannes (1994) och Tio anteckningar om staden (2003).

Volymen är en poetisk tidsmaskin som för läsaren – till och med en utböling som jag – till det susande och brusande livet i Klara där sunkiga hotell dvaldes bland tidningsredaktioner, tryckerier och frilansande notisskrivare, diktare och bohemer. Många andra har klagat på att Klara revs och stora kulturella värden försvann. Det gör inte Wästberg som menar att historien måste ha sin gång där han skriver om stadsdelens sista säsong före upplösningen.

Man kunde tro att Klara hade de fattigaste bakgårdarna men dessa finns på det Östermalm som Wästberg beskriver som en flanör med oförvillad blick och med poetisk prosa. Och han fortsätter sin vandring genom staden, ser dess ljus, årstidernas olika egenskaper, de människor som en gång fanns och verkade. Människor av minst sagt skiftande kaliber i en tillvaro med sprickor.

Det är tänkvärt, vackert och oupphörligt underhållande, en kartbok i både sinne och praktik av en betydande och betydelsefull Stockholmsskildrare. Lite spännande och gåtfullt kan det också bli trots att alla texter är skrivna av en man som säger sig aldrig läsa deckare från andra epoker än den gyllene engelska eran.

Per Wästberg

Per Wästberg. Foto Caroline Andersson