Nov 2nd, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till Paul McCartneyAv Philip Norman
Paul McCartney, 2016
Översatt av Manne Svensson
Forum, 2016
ISBN 978-91-37-14167-1, 776 sidor

Normans biografi om sångaren, kompisitören, musikern och numera också multimiljonären Paul McCartney har redan kallats den ultimata historien om honom. Det är absolut sant. Det finns nog inte ens en McCartneysignerad fjärt som inte analyserats av författaren innan han satte sig ner att skriva. Författaren har talat med de flesta personer som någonsin haft det minsta med föremålet att göra. Och han har fått verket godkänt av McCartney.

Det hade kunnat gå åt andra hållet. De två har inte alltid varit såta vänner även om den första valhänta intervjun Norman gjorde i en grå forntid inte föranledde några protester. Men annat som Norman skrivit om pojkarna i The Beatles föll inte alltid i god jord.

Men resultatet är lyckat om än långt och förfärligt detaljerat. Och författaren kan sitt ämne efter att ha skrivit en likartad biografi om John Lennon, en levnadsskildring om gruppen The Beatles (McCartney lär vara noga med att The ska vara med) där han försökte förklara den oerhörda popularitet som de fyra golvmopparna från Liverpool åtnjöt. Han har också åstadkommit en biografi över Mick Jagger, frontfiguren i The Rolling Stones, en om rockikonen Buddy Holly samt en om Elton John.

Man kan förstå att dessa megafigurer inom popvärlden vill bli omskrivna av Philip Norman. Karlen skriver glänsande och kan berätta en historia på ett dramaturgiskt sätt utan att göra en hyllningsskrift av alltsammans. Det blir det förstås ändå, det ligger i sakens natur.

I boken om John Lennon framställdes inte McCartney helt sympatiskt, men detta ändras med råge i denna. Porträttet av den vänsterhänte basisten, gitarristen och klaviaturspelaren är genuint hyggligt. Ramhistorien är välkänd sedan decennier och också nogsamt berättad i Normans Beatlesbiografi. Här får man lite mer kött på benen i berättelsen om hur uppväxten, skoltiden och den hastiga berömmelsen (som inte var så hastig som man kan inbilla sig) påverkat människan McCartney. Samtidigt får man i dessa avsnitt en förståelse för hur det engelska efterkrigssamhället fungerade.

Vi får veta en del om tillkomsten av de världssuccéer som komponerades av teamet Lennon–McCartney under det glada 60-talet, om slitningarna i The Beatles, funderingarna som rörde sig i hans huvud efter mordet på kamraten John Lennon, hans kvinnoaffärer från ungdomens Liverpool via Hamburg fram till nuet. Och naturligtvis om drogerna som bland annat resulterade i tio dygn i ett japanskt fängelse. Likt andra stormrika människor i nöjesbranschen har han levt ett liv som kan verka surrealistiskt för oss som inte har outtömliga medel att röra oss med – även om det inte alltid varit så ens för medlemmarna i The Beatles – men tydligen har McCartney en förmåga att landa med fötterna i myllan.

Det är en imponerande bok som dock gav mig en känsla av övermättnad innan det sista bladet var vänt.

Philip Norman

Philip Norman. Foto Jessica Norman