PASTOR VIVEKA OCH HUNDRAÅRSJUBILEET

Jan 5th, 2017 | By | Category: 2017-01 jan, Recension

Omslag till Pastor Viveca och hundraårsjubileetAv Annette Haaland
Albert Bonniers Förlag, 2016
ISBN 978-91-0-016746-2, 300 sidor

Annette Haalands första bok med Viveka som huvudperson – Pastor Viveka och tanterna – kom så sent som i februari 2016 och mindre än ett år senare har det redan blivit dags för ett hundraårsjubileum. En drygt medelålders fyrabarnsmor som är pastor i en frikyrka är utsatt både för stora förväntningar och kravet på att alltid vara klok medlare tar sin tribut, i synnerhet som hon inte kan räkna med hjälp av maken som har sitt arbete i Danmark och ideligen pendlar mellan Gamla Enskede och Köpenhamn. Undra på att hon börjar bli lite trött på att behöva vara allt för alla andra och inte hinna med så mycket för egen del.

I den förra boken dog en av damerna i kaffekommittén lite mystiskt och Viveka tog sig an fallet. När det nu drar ihop sig till hundraårsjubileum för Gamla Enskedes församling med allt vad det innebär av åsikter om programmets utformning där alla, både rätt normala och udda personer, vill uttala sig och menar att deras förslag måste tas på allvar, hittas Jeanette Ankers man, den lokale potentaten Sylvester, mördad. Viveka undrar om mordet kan ha med församlingen att göra eftersom Jeanette varit en kvast som velat sopa undan gamla rutiner i gemenskapen och ersätta dem med nya och omvälvande.

Haaland skriver lätt och humoristisk om allvarliga ting som ekonomiska skillnader i samhället, ungdomar som är annorlunda än de vuxna och om äktenskapliga bekymmer. Här behandlas ett mord som har sin grund i forna tider på ett mycket oblodigt sätt medan författaren plockar in filosofisk teologi och litteraturkommentar i berättelsen. Allt eftersom berättelsen fortskrider får läsaren mer än en aning om att hemligheter ruvar innanför stadsdelens idylliska träfasader. Och författaren gestaltar väl hur det icke betydelsefulla i en grupp kan förvandlas till någon mycket stort.

Det är om sådana saker Haaland tycks vilja berätta. Historien om mordet i juletid och dess lösning känns inte lika viktig.

Annette Haaland är lärare vid Bromma folkhögskola i ämnena religion, filosofi och svenska. Hon är också pastor i Equmeniakyrkan och föddes 1965.

LENA JEPPSSON