Apr 14th, 2018 | By | Category: 2018-04 apr, Recension

Omslag till PassagerarenAv Lisa Lutz
The Passenger, 2016
Översatt av John-Henri Holmberg
Lind & Co, 2018
ISBN 978-91-7779-121-8, 334 sidor

Detta är en historia om flykt. Från en händelse och från sig själv. Tanya Dubois hittar sin man död av en olyckshändelse när hon kommer ur duschen men i stället för att tillkalla polis styrker hon sig med en drink, besöker sin älskare en sista gång och rymmer sedan fältet. Det är inte lätt att förstå beteendet men huvudpersonen, som berättar i jagform, försäkrar oss att hon är oskyldig till makens frånfälle även om hon inte direkt sörjer honom. Hon vill inte ha med polisen att göra eftersom ”de skulle granska mig noga och jag vill inte bli granskad”. Tanya har alltså hemligheter, en hel massa, och dessa avslöjas pö om pö under berättelsens gång.

Hon packar sina väskor, tankar makens bil och lämnar hemmet i Wisconsin i hopp om att skapa ett nytt liv. I Nebraska börjar hennes pengar ta slut så hon tar in på ett motell och ringer en herre vid namn Oliver och kräver att han ska hjälpa henne med nya id-handlingar och skicka 5.000 dollar. Till slut går han med på det men låter så hotfull att hon fruktar att han ska skicka en mördare efter henne. Läsaren höjer ögonbrynen. Vem är denne Mr. Oliver?

Hon fortsätter till Texas där hon träffar kvinnan Blue, blir inblandad i en skottlossning som lämnar två män döda. Därefter fortsätter hon sin odyssé kors och tvärs genom USA, byter identitet när den gamla blivit avslöjad, byter frisyr, hårfärg och vikt och stjäl när så behövs.

Hela tiden är hon förföljd – tar hand om det – men törs ändå träffa karlar och besöka barer, till och med ta ett lärarjobb. På östkusten bryter hon sig in i tomma hus men överraskas av ägarna. Det är verkligen en fantasifull historia men väl berättad, humoristisk och riktigt spännande trots tveksamheten i moralen.

Lisa Lutz har skrivit nio böcker, varav flera legat på New York Times-bästsäljarlista. Populärast av dessa är kanske Spellman Files om den unga, lite knäppa privatdetektiven Isabel Spellman. På senare tid har hon övergått mer och mer till thrillerfacker där hon verkar trivas. Lutz har också skrivit manus för film och tv, bland annat till HBO-serien The Deuce. Lisa Lutz är bosatt i Hudson Valley i staten New York.

INGER STRANDBERG

Lisa Lutz

Lisa Lutz. Foto David Middleton