PARTYT ÄR ETT FAKTUM

Mar 17th, 2010 | By | Category: 2004-1, Recension

Av Martin Kristenson
Stupidobiblioteket 2003

Martin Kristenson har skrivit förra årets partybok. Partyt är ett faktum, med underrubrik 365 skäl att rulla hatt. För varje dag på året redovisas mindre kända jubileum ur underhållnings- och kulturhistorien . Sedan är det bara att dra ut och fira t.ex. 17 februari: ”Stupido har länge försökt kora de bästa egennamnen bland svenska skådespelare. Konkurrensen är dock knivskarp. Kotti Chave… Sangfrid Nerf… Öllegård Wellton…

Idag hyllar vi ett annat mycket bra namn, Ittla Frodi.

Hon föddes 17 februari 1941.” Stupido är artikelavdelningen i den bekanta tidskriften Kapten Stofil. Materialet i denna kuriosakalender anknyter till vad som där stått, men det finn s också mycket nyresearchat. De flesta dagar får multipla jubileer så vi bjuds på säkerligen över tusen faktoider och små historier. Det är ett strongt grävarjobb i arkivens allra dammigaste hörn!

Det är allt från enradingar, som THEY SAY IT’S YOUR BIRTHDAY! Den 9 oktober 1940 föddes John Lennon till miniartiklar om t.ex. hur Charlie Parker spelade för svenska kor eller om renlevnadsmannen Douglas Fairbanks knarkfilm, där han parodierar Sherlock Holmes ”som inte bara sniffar utan formligen vräker i sig kokain.”

Det finns många godbitar. Den 7 juli 1922 sade Greta Garbo upp sig från PUB för att gå vidare till filmen. Men visste ni att hon hade en bror, som försökte sig på svensk filmkarriär under namnet Sven Garbo ”enligt den enkla logiken att han rimligen borde ha samma efternamn som sin syster” (amerikanska filmbolaget hotade dock med stämning). Den som tvivlar på filmkonsten kan trösta sig hos HG Wells, som efter att han sett en riktigt dålig film (tillsammans med Chaplin, f.ö.) utbrast: ”Det finns inga dåliga filmer. Bara att bilderna rör sig är underbart.” På 1970-talet annonserades 8 mm-projektorer ut, som levererades valfritt med en Hacke Hackspett-film eller en intim kärleksfilm, ”sannerligen ingen dålig eufemism; det låter som om det bara är en gradskillnad mellan dessa filmer och vanliga kärleksmelodramer.” Eller vi kan ta PG Wodehouse som för att göra en lång historia kort (eller brev) skrev till sin vän George Orwell och beklagade att författare sågs som parasiter: ”Har du läst någon bra parasit på sistone?”. Några dyker upp litet oftare än andra, bland annat – Stupido-favoriter som Karl Gerhard, Tiny Tim och Doris Day. Och visste ni att Burt Bacharachs pappa hette Bert Bacharach?

Det är många djupdykningar i historien; det stupida moderna livet är inget för stofiler. Följande interiör anger tonen : ”På Stupidos redaktion är stämningen ofta hektisk, våra reportrar springer in och ut med sina inaktuella telegram och sina patinerade nyheter. Teleprintrarna knattra, skrivmaskinerna går varma. Det är ett hårt jobb att leva upp till sin journalistiska princip:

’Gårdagens värld idag igen!’ Alldeles nyss stormade en av våra journalister in med andan i halsen och presskortet i hatten, och berättade att han just grävt fram nyheten att Lennart Hyland i julklapp av sin hustru Tuss 1953 fick…” (Läs själva om den originella julklappen!)

Detta är en fantastisk samling kuriosa som inte bör saknas i någon kalenderbitares bokhylla. Och denna gång är det verkligen sant!

AHRVID ENGHOLM