PARTREDERIET URANUS

Mar 5th, 2010 | By | Category: 2007-2, Recension

Av Lennart Brohed
Slussen 2006

Historiska deckare kan vara fascinerande läsning när författaren är inläst på tidsepoken och på orten där handlingen utspelas. Detta är en svensk historisk deckare (eller snarare polisroman) som utspelas i Lysekil på västkusten år 1935. Det är en fredlig liten stad med högst ett mord om året, och då oftast ett fiktivt av förre bibliotekarien Lennart Brohed, bosatt på orten. Hans tidigare litterära brott redovisas i Änkan som inte sörjde (2003), Löjtnanten som inte kom hem (2004) och Kol & Koks AB (2005) och i likhet med dessa är Partrederiet Uranus mycket givande läsning.

Det är försommar i Lysekil när en kvinna hittas död och sönderslagen kort tid innan hon skulle gå i brudstol med en sjökapten. Överkonstapel Göran Persson och hans mannar sliter hårt med gåtan – ty en gåta är det eftersom kvinnan inte tycktes ha några mordiska fiender. Naturligtvis blir fallet löst på ett tillfredsställande och logiskt sätt och efter vägen får man lära sig mycket om hur partrederier fungerade, vad blodapelsiner kostade per dussin, vilka läskedrycker som var populära och vilken bil man borde införskaffa för allt bli beglodd.

Det här är en mycket väl planerad och genomförd romansvit. Dock förundras jag av en sak. Böckerna kommer i pocket som original och baksidan antyder att Brohed lever på skrivandet och förläggandet. För pocketböcker som säljs billigt kan han inte få betalt efter förtjänst. Jag hoppas verkligen att han inte svälter ihjäl.