PÄRLKORSET Dolda noveller och glömda pärlor

May 4th, 2010 | By | Category: 2010-2, Recension

Omslag till PärlkorsetAv Torsten Scheutz
Red och förord: Bertil Falk
ZenZats Klassikerserie 2010

Torsten Scheutz föddes i Linköping den 25 november och avled den 21 mars 2004 i Tranås. Om honom skriver Wikipedia bland annat att han tog flygcertifikat 1930, studerade i Tyskland samtidigt som han flög i en flygklubb i Mannheim. Han tog amerikanskt trafikflygcertifikat i Kalifornien 1934, försökte sig på affärer i oljepumpar men då det sprack började han arbeta som flygare i Honduras, där han flög maskindelar, dynamit och livsmedel till olika sydamerikanska gruvor.

Torsten ScheutzHan havererade med överlevde och återkom till Sverige 1937 och då andra världskriget utbröt anmälde han sig som frivillig flygförare. 1946 anställdes han av Expressen som visste att han kunde skriva eftersom han bokdebuterade på eget förlag sju år tidigare. Samma år, 1939, började han skriva noveller för bland annat Allers, Veck-Revyn och Familjejournalen.

Efter Expressen blev han reporter på Levande Livet. För det mesta skrev han under eget namn, men under pseudonymen Peter Markland skrev han agentromanen Jakt i röd dimma ihop med radio- och TV-mannen Allan Schulman. Han skrev också pjäser (en regisserades av Ingmar Bergman) samt manus till filmen Farligt löfte, där Lena Nyman debuterade som tioåring.

Novellentusiasten Bertil Falk (bland annat ordförande i sällskapet Novellmästarna) har på sitt förlag ZenZat tidigare gett ut novellsamlingar av gamla giganter som August Blanche, Anders Eje och Sture Lönnerstrand. Samtidigt som denna samling kom också en av Arne Wingefeldt, som kommer att anmälas i Dast rätt snart.

I Pärlkorset märker man vilken påverkan hans resor i Sydamerika gjort på skrivandet. Flera av novellerna utspelas där, men han tar också med läsaren till Pakistan och USA. En av de allra bästa historierna utspelas i Stockholm. Den heter I vårt hus och handlar om en sjuårig flicka som utan att förstå det blir vittne till mord. Det är en utomordentligt välskriven novell där Scheutz visar med vilken psykologisk skärpa han kunde skriva.

Han skrev om mord och bråd död, kärlek och äventyrliga män och kvinnor, till och med om seriemördare (Mannen som älskade rosor) långt innan termen lev uppfunnen.

När Bertil Falk intervjuade honom för Dast Magazine hävdade Scheutz att det han skrev bara var ”underhållning och saknade värde”. Falks urval av texter till denna samling visar ur fel författaren hade i sin analys av sitt arbete.

Den framstående deckarkännaren, författaren, filmaren och journalisten Bertil Falk är dessutom förläggare. På sitt förlag Zen Zat AB ger han bl a ut en klassikerserie, där han gärna lyfter fram glömd spänningslitteratur. Han har fin näsa för gamla pärlor och har plockat fram en rad läsvärda skribenter från anno dazumal. När han nu kommer med ett urval Dolda noveller och glömda pärlor av Torsten Scheutz (1909–2004) är det inget mer eller mindre än en jättesensation. Det är en lysande svensk toppförfattare han återupptäckt –  en författare som det är en sann glädje att sjunka ner i läsfåtöljen med.

Urvalet heter Pärlkorset, vilket också är titeln på en av de njutbara berättelserna. Själv har jag bl a som mångårig jurymedlem i Deckarakademin läst tusentals kriminalromaner, thrillers, spänningsromaner och noveller. Det som nu presenteras av Torsten Scheutz hör utan tvekan till det bästa jag någonsin läst i genren.

I titelnovellen är huvudpersonen en svensk zoolog på expedition till Amazonflodens övre lopp. Han får en svårartad djungelfeber, paddlas av ett par indianer över gulslammigt vatten och flygs sedan vidare, till dess han hamnar på ett djungelsjukhus på Perus västkust.

Vid sängen sitter Elena, en ung och vacker nattsköterska som han blixtförälskar sig i. Det leder honom in i ett gåtfullt och dramatiskt äventyr, där många hinder står i vägen för de unga tu och deras lycka.

Att dristiga män förälskar sig i unga, sköna kvinnor är ett återkommande tema hos Scheutz. Den värld han skildrar kommer mig att tänka på den unge Evert Taube, på Frank Heller men kanske allra mest på Jack London och den store mästaren B Traven – han som bl a skrev den oöverträffade Sierra Madres skatt.

När jag ringer Bertil Falk för att få veta lite mer om Torsten Scheutz får jag reda på att han i slutet av sitt liv bodde i Tranås intill min barndoms sjö Sommen och där besökte Bertil Falk honom. Scheutz var en mycket berest man som därtill var blygsam. “Det var ju bara underhållning och saknade värde”, sade han. Men han hade favoritförfattare som Ernest Hemingway, Patricia Highsmith och Graham Greene. Det märks på hans berättelser!

Novellerna är från 1942 till 1955 och har en mycket njutbar tidsanda. Det är ungefär samma anda som i tidiga Trenterdeckare. Kvinnorna är sensationellt vackra och åtråvärda och de är sexuellt oskyldiga som klosternoviser. Männen är pojkaktiga, blyga och uppoffrande. Men skurkarna är inte vanligtvis några psykopater utan enbart ondskefulla och avskyvärda.

Det finns något av Sankt Göran, Draken och Prinsessan i persongalleriet.

Ibland, som i Hemlig agent kan man tycka att det är sådant som händer också nu. Agenten Kharoff är i staden och krutdurken Peshawer för att egga de olika folkgrupperna till krig. Man kan komma att tänka på jakten på Usama Bin Ladin. Falk skriver att “den politiska situation som beskrivs och de konflikter som utgör bakgrunden känns kusligt aktuella.”

Samlingens verkliga pärla är I vårt hus där sjuåriga Helen berättar. Miljön är denna gång Stockholm och ett hus vid Nybrogatan. Helens mamma ogillar tant Ulla som bor två trappor upp i huset. Men tant Ulla är populär hos många. Helen gillar henne och det gör hennes pappa och en massa farbröder också.

En dag snubblar Helen på ett skosnöre och blir sittande mitt för tant Ullas dörr. Hon blir nu vittne till ett mord, men utan att fatta det. Läsaren däremot begriper mycket väl vad som händer och gastkramas av oro när Helen omisstänksamt umgås med mördaren och hotas av honom utan att själv inse det. Det är ohyggligt spännande!

Bertil Falk som författat ett utmärkt förord till samlingen skriver om denna novell: “Det är en mordhistoria som Hollywood säkert hade satt tänderna i om den kommit ut i USA … En riktig nagelbitare, som Hitchcock kunde ha gjort en kvartersvältare av. (Kanske något för svenska filmmakare att ta tag i när de tröttnat på att producera karbondeckare.)”

Utan tvekan har Bertil Falk upptäckt en gammal, stor svensk författare!

JEAN BOLINDER