PARIS PASSION

Dec 7th, 2017 | By | Category: 2017-12 dec, Recension

Omslag till Paris passionAv Eva Swedenmark
Ordberoende Förlag, 2017
ISBN 978-91-87-59553-0, 296 sidor

Eva Swedenmark som kanske är bäst känd för Dasts läsare genom sin medverkan i det uppmärksammade författarkollektivet Emma Vall där hon skrev gedigna deckare tillsammans med Maria Herngren och Annica Wennström.  Men hon har varit flitigare än så. Sedan 1995 har hon gett ut ett trettiotal böcker och den senaste är Paris Passion som utspelar sig under de omskakande åren i slutet av 1960-talet.

I korta intensiva kapitel berättar hon om Lena och Davids kärleksresa till den franska huvudstaden där de hoppas kunna leva ut sina känslor på ett helt annat sätt än i Stockholm. Dessutom vill båda, åtminstone hon, utvecklas i sitt skrivande och möjligen erövra världen på samma gång. Romanen vibrerar av autenticitet och äkta upplevelser medan huvudpersonerna lever, arbetar och älskar – och utvecklas. Man kan mycket väl begripa att den inspirerats av den tid då Eva Swedenmark var frilansande journalist i Frankrike och nordafrikanska Alger under 1960-talets sista år.

Paris var en dröm för många under denna magiska tid men magin stötte också ihop med verkligheten och den krocken kunde bli kännbar. Fri kärlek är inte alltid fri i betydelsen gratis. Alla kan inte bli som Simone de Beauvoir eller Jean-Paul Sartre och det nya livet blir ofta bara en liten variant av det gamla. Och sviken kan man bli var man än befinner sig.

Men journalistverksamheten – väl beskriven – ger Swedenmark möjlighet att berätta om träffar med den tidens storheter inom skilda discipliner: musikikonen Jimi Hendrix, feministen Gisèle Halimi, Svarta Panther-rörelsens amerikanske grundare Eldridge Cleaver, Frankrikes strame president François Mitterrand, den svenske uppåtgående politikern Olof Palme och juristen Maurice Duverger. Man diskuterar frihet och jämlikhet och hoppet om ett nytt och bättre samhälle.

Vi som var med på den tiden känner igen oss i det politiska larmet, även om vi aldrig lyckades komma till Paris, och smittas av den nostalgi som Swdenmarks text förmedlar (fast jag tror inte att det är avsiktligt).

Eva Swedenmark är född i en tidningsfamilj i Sundsvall men nu bosatt i Stockholm.

ROSA MATTSSON

Eva Swedenmark