PARIS EFTER BEFRIELSEN 1944–1949

Oct 15th, 2013 | By | Category: 2013-10 okt, Recension

Omslag till Paris efter befrielsenAv Antony Beevor och Artemis Cooper
Paris after the liberation 1944–1949, 1994, 2004
Historiska media 2013
ISBN 978-91-7545-033-9, 479 sid

Det jublades och gladdes när tyskarna drevs ut från Paris i augusti 1944 men det var en kortvarig eufori. Staden och landet var förött efter det värsta krig som världen upplevt i historisk tid. Dessutom var den franska självkänslan sårad in i själen eftersom det var allierade styrkor, i huvudsak amerikaner och engelsmän, och inte fransmän, som såg till att nationen och dess huvudstad befriades. Vidare hade Frankrike en plågsam ryggsäck i och med kollaboratörerna i Vichyregimen som leddes av den gamle krigshjälten från Verdun under första världskriget, generalen och marskalken Henri Philippe Omer Pétain. Efter befrielsen dömdes han till döden, en dom som av general Charles de Gaulle omvandlades till livstids fängelse. Han avled 1951.

När Petain blev premiärminister hade de Gaulle flytt landet men han återkom tillsammans med de allierade styrkorna och blev den stora politiska gestalten under de följande åren.

Antony Beevor, känd för mängder av detaljrika böcker om andra världskriget, och Paris efter befrielsen 1944–49 har han författat tillsammans med hustrun Artemis Cooper som själv, kommit ut med ett tiotal böcker.

Beevor och Cooper berättar initierat om de Gaulle och den politiska utvecklingen i det sargade landet, både storpolitiskt och inrikespolitiskt. Man kommer de olika politiska ledarna ganska tätt inpå livet men inte bara dem. Man får intressanta inblickar i det intellektuella livet där författare som Albert Camus, Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir och amerikanen Ernest Hemingway energiskt eldade på för att staden skulle få ny styrka. Det blev konflikter mellan vänster- och högerkrafter eftersom den stalinistiska kommunismen hade starka förespråkare och dessa betraktade befrielsestyrkorna, i synnerhet de amerikanska soldaterna, som ockupanter.

Hämndlystnaden var också en betydande faktor och ledde delvis till politisk instabilitet.

KARL HJELM

Anthony Beevor