PARANOIA

Sep 11th, 2009 | By | Category: 2005-4, Recension

Av Joseph Finder
Paranoia 2004
Översatt av Jan Risheden
Bra Böcker 2005

Unge Adam Cassidy jobbar på Wyatt Telecom. En dag får han idén att ge Jonesis, en av de hårt arbetande gubbarna på lastbryggan, en avskedsfest som är lika påkostad, som den årets försäljare beståtts. Det blir ett hejdundrande kalas för fel personer och Adam får dyrt betala för sin ”sociala” insats. Han hade tänkt att sparken var det värsta som kunde drabba honom, men så enkelt slipper han inte undan. 55 års fängelse hotar och när Adam kommer ut från det är han förmodligen en tandlös gubbe på åttioett. Inga lysande framtidsutsikter precis!

För att klara skinnet försöker Adam använda sin eminenta förmåga att ljuga sig ur besvärliga situationer. Hans charm brukar få motståndarna på hans sida. Men denna gång har han fått en övermäktig fiende på halsen.

Högste chefen och grundaren av Wyatt Telecom är ”en genuint otäck figur”. Adam hamnar ohjälpligt i rävsaxen och Adam tvingas jobba som infiltratör i konkurrentföretaget Trion Systems som hotar dem med det hemliga projektet Aurora. Cassidy stiger snabbt i graderna på Trion, kör Porsche och kan njuta av ett fashionabelt liv. Samtidigt har hans tillvaro förvandlats till en ren mardröm, han känner hela tiden att han när som helst kan bli ertappad. Och då hinner den katastrof han springer så vettskrämt för, ifatt honom.

Joseph Finders första thriller High Crimes filmades och Paramount Pictures ska filma Paranoia. Men någon djupsinnigare historia är verkligen inte detta. Någon gång på de nära 500 sidorna missar författaren. När en person beskrivs ha ”inga läppar” tar man kanske inte det bokstavligt men hajar till när han elva rader längre ner pressade ”ihop läpparna”!

Uppslaget är ganska originellt. En viss likhet kan jag finna med Mysteriet vid ön Wight av min gamle favorit F. Wills Crofts. Den kom på svenska 1935. Där handlar det givetvis ej om elektronikföretag utan om två fabriker som tillverkar snabbt hårdnande cement. Ett av dessa företag skakas av att en ny konkurrent gör bättre och billigare cement. Ett ”perfekt brott” förbereds men det slutar i kaos. Likheterna ska inte överdrivas men det är intressant att de gångna sjuttio åren markeras med att brott om snabbtorkande cement ersatts av brott om elektronik. Tiderna och tekniken förändras men människan förblir sig lik. Apropå slumpmässiga likheter så användes titeln Paranoia på den första till svenska översatta boken av danska Gretelise Holm 2003.

Nå det är kuriosa. Det viktiga är att Joseph Finders bok är spännande och sant läsäventyr. Den kommande filmen blir troligen sevärd. Bokens slutscen är delikat. Jag tycker mig se den på vita duken framför mig – den kan bli storartad!

JEAN BOLINDER