PARADISETS FÅNGAR

Jan 10th, 2011 | By | Category: 2011-1 januari, Recension

Omslag till Paradisets fångarAv Arto Paasilinna
Paratiisisaaren vangit 1974
Översatt av Camilla Frostell
Brombergs 2010

Författaren Arto Paasilinna, född 1942 i finska Lappland, har skrivit ett 40-tal böcker och belönats med två internationella litteraturpriser. Hans berättelser är kända för att vara humoristiska och på samma gång satiriska och absurda. I sitt hemland tillhör han de mest lästa författarna. Paasilinna är översatt till ett 20-tal språk och nu finns på svenska Paradisets fångar, en roman som utkom i Finland 1974.

Ombord på ett brittiskt plan, chartrat av FN med destination Indien och Bangladesh, befinner sig 49 biståndsarbetare från de nordiska länderna; dessutom en journalist. Ett uppdrag från WHO, världshälsoorganisationen, innebär att några svenska distriktssköterskor skall undervisa i hälsovård i Arto PaasilinnaIndien, medan ett gäng finska barnmorskor har fått i uppgift att lära ut barnbegränsning i Bangladesh. För att klara det senare finns ombord miljoner spiraler. FN:s jordbruksorganisation, FAO, har anställt ett 10-tal skogsarbetare och ett par jägmästare för att medverka i uppstarten av industriell skogsavverkning i Indiens inland. Lasten består därför även av diverse skogsmaskiner.

Planet kraschar emellertid och två personer omkommer, men besättningen och de överlevande passagerarna tar sig med hjälp av en räddningsflotte iland på en sandstrand i den indonesiska övärlden. Flygplanet, numera ett vrak, ligger en bit ut från stranden och med hjälp av flotten räddar man vad som räddas kan av utrustningen: plastlådor innehållande lunchpaket, en bunt elledningar, en kniv, en yxa, spiraler och en flygplansstol.

En mängd frågor och problem infinner sig omgående hos de nödställda. Hur länge kan det dröja innan de blir funna och kan räddas? Hur ska man skaffa mat och dryck när lunchpaketen och vattnet från planet tagit slut? Vilket språk ska man kommunicera på så att alla förstår? Med andra ord: hur ska man överleva tills hjälp kommer?

Författarens figurer i boken är riktigt kreativa och de finner lösningar som avhjälper de mest akuta bekymren. Ett ledningsteam väljs och arbetsgrupper, var och en med sin speciella kompetens och uppgift, sätts samman. Efter några månader funger allt riktigt bra. Det finns nu tid att satsa på sprittillverkning och snart kan den som vill, ta en drink i baren. Man tycker sig rent av trivas i den vackra miljön och det sköna klimatet. Alla håller sams och hjälps åt. Nu börjar man till och med få användning för spiralerna!

Vad vill då Paasilinna med den här romanen? Har han något politiskt budskap? Det är ett solidariskt socialistiskt mönstersamhälle har beskriver. Den som orkar mer, jobbar mer. Den som är svagare får en lättare uppgift, men alla belönas lika mycket. Jämställdhet råder. Eller är det bara så att författaren vill ge läsaren en stunds förströelse?

MONICA LINDSTRÖM