PARADISETS BAKDÖRR

Mar 10th, 2010 | By | Category: 2005-3, Recension

Av Kjell E Genberg
MBAB 2005

Detta är den sjunde och sista boken i serien om Enheten. Liksom de andra böckerna i serien klarar sig även denna alldeles utmärkt fristående. Paradisets bakdörr är en spännande och mycket trovärdig historia som lika gärna skulle kunna vara allt igenom sann. Kjell E Genberg har en fantastisk förmåga att levandegöra sina karaktärer och efter att ha följt några av dem genom ett par böcker, känns det nu som att återse gamla bekanta.

Intrigens väv är tät och välarbetad och de många trådarna knyts ihop mycket elegant. Miljöskildringarna är fantastiska och får åtminstone mig att vilja åka till platserna för att se med egna ögon samt insupa atmosfären och dofterna; De sydamerikanske djungelområdena, Turkiet och den luxuösa villan bakom de ruffiga planken, Datjan utanför Moskva. Jag visste att Moskvas tunnelbanestationer var vackert utsmyckade men inte att de låg 200 meter ner, på bombsäkert djup. Detta är bara en av de saker jag lärt mig genom att läsa denna bok.

Kjell E Genberg skriver mycket initierat om CIA och KGB inklusive de senare konstellationerna, likaså om knarkhandeln i bl.a. Sydamerika och man förstår att han lagt ner många timmar på research. Själv älskar jag att blanda fiktion och verklighet när jag skriver men att göra det på ett så avancerat sätt som Kjell E Genberg har jag vare sig tålamod eller kunskap till. Jag fastnade för en mening om höjdare inom bankvärlden och orden lämnar mig ingen ro. Eftersom jag själv arbetat i den branschen i 25 år har jag snappat upp ett och annat, bland annat detta angående handel med mänskliga organ. Det skulle vara något att skriva om…

Paradisets bakdörr är en läsvärd bok som ger mersmak och har du inte läst de föregående sex böckerna i serien om Enheten så rekommenderar jag ett besök till närmaste bibliotek.

NIKI LOONG