PAPPAS POJKE

Aug 30th, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Omslag till Pappas pojkeAv Emelie Schepp
Harper Crime, 2017
ISBN 978-91-509-2443-5, 396 sidor

Emelie Schepp har blivit en säker deckarförfattare som hanterar sitt skrivande med tanke och driv och ger sina personer djup samtidigt som spänningen stiger. Spelplatsen är författarens hemstad Norrköping där en sommarafton sexårige Jonathan ringer sin far och berättar att en okänd befinner sig inne i familjens hus. När pappa Sam undersöker saken visar det sig att sonen är spårlöst försvunnen. Inte nog med det, hans fru hittas mördad och den upprörde mannen har svårt att ta in dessa realiteter och begriper inte hur polisen kan tro att han är inblandad.

Det är inte första gången ett sådant scenario utspelar sig i deckarvärlden men Schepp turnerar intrigen med varsam hand när hon släpper in den aningen trasiga åklagaren Jana Berzelius i den komplicerade bilden samtidigt som hon skildrar poliserna Henrik Levins och Mia Bolanders idoga försök att hitta sexåringen. Ett bortfört barn sönder chockvågor genom närområdet och berör alla inblandade, inte minst åklagaren som utkämpar en egen in- och utvärtes strid som har med hennes bakgrund att göra.

Emelie ScheppDet är en realistisk och psykologiskt intrikat berättelse som utspelas på flera plan där den alltmer Salanderliknande Berzelius vid sidan om tvingas ta strid med den mycket kriminellt belastade och manipulative Danilo Peña som från häktet låter meddela att han inte vill tala med någon annan än henne.

Miljöskildringarna är rika på detaljer. Läsaren får lära sig en hel del om staden Norrköping och landskapet som omger den, något som get extra lyster åt berättelsen. Schepp är dessutom hygglig mot läsaren genom att lägga ut ledtrådar till gåtans lösning. Det gäller bara att lägga märke till dem i den förundersökning som tittar bakåt för att leda framåt.

Projektledaren i reklambranschen Emelie Schepp har lärt sig hantverket the hard way. När hon skrivit debutboken Märkta för livet var det inget förlag som ville ha den. Då bestämde hon sig för att 2013 ge ut romanen på eget förlag och det visade sig bli ett lyckokast. Efter ett halvår hade boken sålts i 40.000 exemplar (något av ett rekord för en egenproducerad produkt) och försäljningen fortsatte. Och bättre blev det i fjol då Schepp vid Crimetime Gotland utsågs till Årets deckarförfattare i kategorin Läsarnas pris där konkurrenterna var storheter som Camilla Läckberg, Lars Kepler, Viveca Sten och Mari Jungstedt.

Nu har serien om Jana Berzelius, där Pappas pojke är fjärde boken, sålts till ett 30-tal länder där den uppskattas för det rappa tempot.

Emelie Anna Schepp föddes 1979 i Motala men bor nu i Norrköping med sin familj. Hon har övergivit sitt gamla yrkesliv och är numera författare på heltid.

NINNI C. LARSSON