PANZER

Apr 2nd, 2008 | By | Category: 2008-2, Recension

Omslag till PanzerAv Steen Langstrup
Panzer 2006
Översatt av Ulf R. Ohretall
Författarhuset 2008

Steen Langstrup (född 1968 och bosatt med hustru och son i Frederiksberg i Köpenhamn) debuterade 1995 med skräckromanen Kat som dessutom blev film i Danmark. Då hade Langstrup i pressen redan kallats “den största danska talangen inom spänningsgenren i nyare tid”. Hans senare kriminalromaner, novellsamlingar och tecknade serier har fått utmärkta recensioner. Nu ger han ut sina böcker på eget förlag. Första boken där var Angivaren (Stikker) som nominerades till det nordiska kriminalromanspriset Glasnyckeln och gavs ut i flera länder. Panzer är en fristående fortsättning på Angivaren.

Den bygger på en av de många myter som föddes efter Andra världskriget – en sådan var till exempel att Hitler överlevde och bosatte sig på en bondgård i Argentina – men Langstrup skriver sin historia kring en mer trovärdig: den att Gestapo och danska motståndsrörelsen på Hotel d’Angleterre slöt avtal om att tillsammans kämpa mot kommunismen. Romanen utspelar sig i Köpenhamn i april 1945. Sabotagegruppen BB är på gång att hämnas på Gestapo för att den tyska säkerhetspolisen året innan infiltrerade gruppen. Man lyckas delvis men den viktigaste måltavlan – en SS-obersturmbannführer – visar sig bära på ljusskygga hemligheter.

Langstrup berättar en riktigt spännande historia om människors mörka sidor, de somSteen Langstrup tydligast kommer fram i krig. Kriget är i sitt slutskede och de allierade är på väg. I Danmark fortsätter dock dödandet. Danska motståndsmän genomför attentat mot tyska posteringar, avlivar informatörer och överlöpare – men bekämpar samtidigt varandra.
De sista månaderna före freden förvandlade vårt södra broderland till ett land i skräck och kaos. Man kommer osökt att tänka på svenska Jane Horney som mötte döden i skepnad av danska motståndsmän ute i Öresund.

Människoliv är billiga i kampen om makten efter befrielsen. Vilka skulle då ställas till svars och vem skulle komma undan? de ljusskygga verksamheter man sysslat med på båda sidor?

I centrum för Langstrups berättelse står förre polismannen Verner. Under täcknamnet Jens som leder han den lilla gruppen Sabotagegrupp BB. Motståndsman har han blivit för egen överlevnads skull. Dessutom tjärnar han pengar på att vara det. Före kriget var han en korrumperad polis nu är han bara desillusionerad.

Tidigare har människor som försökt skildra motståndsgrupperna på ett liknande sätt blivit illa åtgångna. Kanske klarar sig Langstrup från repressalier eftersom så många år har gått att de gamla nazistmotståndarna dött eller är så gamla att de inte längre orkar protestera.

EMIL JOHANSSON