PALMEMORDETS NAKNA FAKTA

Sep 15th, 2009 | By | Category: 1998-3, Recension

Av Ingemar Krusell
Fischer & Co 1998

Man kan gott påstå att detta är en insiderbok. Den är nämligen skriven av förre biträdande spaningsledaren i Palmegruppen, Ingemar Krusell. På sätt och vis är det befriande läsning. Här finns inga frågetecken gällande förövaren – Krusell är säker på sin sak: mördaren heter Christer Pettersson. Det är en överväldigande samling bevis och indicier som Krusell presenterar över 350 sidor.

Eftersom han själv är polis är det förklarligt att han tar sina kolleger i försvar. ”Polisspår” och annat trams avfärdas. Dessutom på ett trovärdigt sätt. Boken trycktes och kom ut innan Högsta Domstolen sagt sitt om överklagandet, så det är troligt att Krusell är en besviken man i dag.

Trots ensidigheten i synsättet gällande skuldfrågan är detta en av de mest intressanta böckerna i ämnet. Holmér och hans märkliga spaningsmetoder avfärdas men Krusell tror inte att deckarförfattaren egentligen gjorde så stor skada, förutom att han krossade svenska folkets tilltro till rättsväsendet. Inom den undersökande organisationen gjordes parallella utredningar och kontroller. Om Ölvebro har han mest gott att säga, fast han ogillar dennes pedanteri och överseende attityd gentemot dem med annan bakgrund.

Det som fascinerar mig mest är beskrivningen av det oerhörda arbete som lagts ner på att kolla tips (inte alla, för det vore omöjligt med tanke på mängden) och granska även torftiga spår. Man lär sig mycket om polisens sätt att jobba genom att läsa denna bok. Gör det!