PÅ TUR MED TRENTER En tidsresa med bilperspektiv genom Stieg Trenters Sverige på 1940-, 50- och 60-talen med personliga betraktelser kring mord, mat och framför allt bilar

Sep 3rd, 2015 | By | Category: 2015-09 sep, Recension

Omslag till På tur med TrenterAv Claes Rydholm
Trafik-Nostalgiska Förlaget, 2015
ISBN 978-91-86853-88-4, 63 sidor (25×28,5 cm)

Vår tidige deckarförfattare Stieg Trenter (ursprungligen Stig Ivar Johansson 1914–1967) anses av somliga vara en minst lika god Stockholmsskildrare som Per Anders Fogelström även om deras genrer skilde sig åt. Trenter skrev intrikata berättelser om fotografen Harry Friberg som tillsammans med sin vän kriminalintendent Vesper Johnson (det dröjde trots vänskapen innan de lade bort titlarna och blev ”du” med varandra) löste brott i Stockholm och annorstädes. Pseudonymen lär han ha tagit från boken Trents sista fall (huvudperson Philip Trent) av E. C. Bentley, ett slags humoristisk protest mot övermänskliga detektiver à la Sherlock Holmes, och Stig, som tidigt stavade sitt namn Stieg, blev så förknippad med namnet Trenter att han helt bytte bort Johansson och officiellt tog pseudonymen som efternamn.

Brotten, stadsbeskrivningarna och inte minst maten var viktiga i Trenters romaner. Hans andra hustru Ulla har skrivit boken Stieg Trenters mat och författarens popularitet har också skildrats i fotoboken Stieg Trenters Stockholm av Harry Fribergs förlaga K. W. Gullers samt i avsomnade deckartidskriften Jurys utgåva En bok om Stieg Trenter, där vänner och bekanta berättar om författaren. Och nu har en bok om hans bilar utkommit under titeln På tur med Stieg Trenter.

Claes RydholmMen det är faktiskt mycket mer än författarens bilar som avhandlas. Claes Rydholm, som i 27 år arbetet på Volvo Personvagnars PR-avdelning, redogör också för övriga bilar som förekom under de olika tidsepoker då Trenters böcker utspelar sig. Man märker inget av att han skulle känna sig besviken för att de flesta fordon som nämns i böckerna är amerikanska, italienska och franska och knappt någon från Göteborg. Fast i boken Idag röd … förekommer en sådan.

Han berättar också om innehållet i Trenters böcker – men lugn, mördaren avslöjas inte, så är böckerna olästa kan ni gott fortsätta läsningen. Debuten kom 1943 med Ingen kan hejda döden med den sympatiske kommissarien Artur Lind som gåtlösare. Han åker Plymouth, en utmärkt bruksbil. Även i fortsättningen färdas Trenters svenska poliser helst i amerikanska kärror. Det är först året efter, i boken Farlig fåfänga som den då 28-årige fotografen Harry Friberg dyker upp och blir kvar genom åren. Han blir väl egentligen läsarens ombud i romanerna med ofta felaktiga lösningar som alltid rättas till av svitens mästerdetektiv Vesper Johnson.

Det blev till sist 26 detektivromaner (och en novellsamling) som alla får sin kärleksfulla och motorcentrerade beskrivning i boken. Efterhand blev Trenters upplagor allt större, därmed troligen också författarens ansvar att hitta på än klurigare intriger. Det var kanske denna press som gjorde att Trenter fick en hjärtinfarkt efter en roddtur 1967. Då var han ännu inte 54 år fyllda och hade hunnit skriva början på den tjugosjunde. Hans andra hustru Ulla, som redan varit hans sekreterare en tid, färdigställde Rosenkavaljeren. Hon fortsatte sedan att skriva deckare under eget namn.

Men det Stockholm som Trenter skildrade i de tidiga böckerna från 40- och 50-tal kan knappast beskrivas mer ömsint eller detaljerat. Bra är väl det eftersom platserna inte finns kvar i sitt gamla skick och husen ofta är rivna. Vissa bitar av Trenters böcker ger läsaren detaljer av små och stora samhällsförändringar (bygget av tunnelbanan, bärgningen av regalskeppet Vasa för att ta ett par exempel) mitt i en fredlig idyll där författaren skapar oreda genom att lyfta fram ond och överraskande död.

Men med bilens hjälp såg han också till att ordningen återställdes.