PÅ SEX METERS DJUP

Nov 26th, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till På sex meters djupAv Denise Rudberg
Forum, 2016
ISBN 978-91-37-14896-0, 336 sidor

Det är vinter och iskallt när julen nalkas i Stockholm och kylan känns inte minst på Östermalm där sjätte boken i Denise Rudbergs serie om den medelålders änkan och åklagarsekreteraren Marianne Jidhoff utspelar sig. Huvudstadens kulturelit spänner sig inför världspremiären på en ny och hajpad opera där ett mycket medialt konstnärspar skrivit librettot och dessutom stå för både regi och scenografi. De har även skrivit en bok, som ska komma ut i anslutning till premiären. Efter den hyllade föreställningen, där Jidhoff sitter i publiken, åker konstnärsparet till sitt lantställe i skärgården – men kommer aldrig fram. De tycks ha gått upp i rök.

Denise RudbergDen välskrivande Denise Ruberg (nu menar jag inte den välskrivning som den pikturinriktade gamla skolan så gärna satte betyg efter) fortsätter att skriva i den av henne uppfunna genren elegant crime, som avser deckare i överklassmiljö, gärna på Östermalm där hon själv bor. Men hennes böcker är inga hyllningar till högreståndspersoner. De är människor som vi andra även om de inte själva uppfattar det så. Deras känslor och drifter skiljer sig inte så mycket från malisens.

Paret anmäls försvunnet av deras båda döttrar och media hakar omedelbart på och luftar sina spekulativa teorier om vad som kan ha inträffat, något som gnider in lite salt i de rättsvårdande myndigeteras sår. Marianne Jidhoff och hennes medhjälpare kriminalkommissarie Torsten Ehn och kriminalassistent Augustin Madrid får ta itu med en utredning som de inser kommer att granskas in i minsta detalj. Den tilltufsade Jidhoff, 55, börjar känna ett hon upplever en ny vår efter den smärtsamma upplevelsen med en otrogen make och börjar ta för sig. Man är inte död för att man blivit lite till åren.

Medan man undersöker om det kan ligga brott bakom försvinnandet blir modern till en rikskänd journalist mördad på ett äldreboende och där ligger en koppling mellan fallen. Båda har engagerat sig mot högerextremism. Spaningarna leder in i en härva av politik och maktbegär.

Denise Rudberg (född 1971) är uppvuxen i Stockholm, där hon bor med sina två barn och sambo. Hon har studerat film och dramaturgi i New York och medverkar regelbundet i SVT:s kulturprogram. Förutom sin elegant crime-serie har hon haft framgångar med underhållningsromaner av annan sort. Hon har också skrivit flera böcker för ungdom.

LENA JEPPSSON