Oct 10th, 2018 | By | Category: 2018-10 okt, Recension

Omslag till OutsidernAv Stephen King
The Outsider, 2018
Översatt av John-Henri Holmberg
Albert Bonniers Förlag, 2018
ISBN 978-91-0-017716-4, 639 sidor

Basebolltränaren Terry Maitland är känd och omtyckt av de flesta i Flint City som den som håller pli på stadens juniorlag och tränar gymnasiets ungdomar. En dag arresteras han för ett sexuellt betingat mord på en elvaårig pojke i ett dramatiskt gripande mitt under en match. Detta förvånar många, inte minst Maitland själv, som hävdar att han inte ens fanns i staden när övergreppet inträffade. Men lynchstämning sprider sig och nu måste den gripne försvara sig så gott det går. En nagelbitande berättelse om sökandet efter sanningen fortsätter.

Det är något vi känner igen. King har använt detta tema flera gånger förr och gjort det spännande. Det gör han nu också i denna historia om hur en oskyldig man får alla bevis att peka emot sig. Det normala spräcks som efter ett slag med ett basebollträ mot en spegel.

Liksom i den tidigare boken Mr Mercedes är det här till del en regelrätt deckare. Hur kan ett dussin vittnen ha sett Terry Maitland tillsammans med pojken eller nära brottsplatsen samma kväll som Terry svär på att han varit på en helt annan plats? Det är till att börja med mycket realistiskt, men sedan kommer hans förkärlek för övernaturligheter fram. Den ondska som gjort att brottet begåtts kryper så sakteliga fram för utredaren Ralph Anderson och för läsaren. De krafter som drabbat Flint City har ingen naturlig och acceptabel förklaring.

King är en mästare när det gäller att skildra småstadsmänniskor, särskilt barn, och inte minst hur de pratar. Det är ofta dialoger som för handlingen framåt i denna lätt gotiska roman med dubbelgångarmotiv. Vi befinner oss i en beskrivning av Donald Trumps politiska trakter och detta ger lite extra spänning åt Kings välformulerade småstadsdrama som inte är lika gastkramande som många andra berättelser från hans penna. Trots alla hemskheter är det kång och mysig läsning.

Som vanligt kommer även denna berättelse att bli tv-dramatik. Media Right Capital utlovar en tio avsnitts serie med manus av den hyllade författaren Richard Price, kände från The Night Of och The Deuce.

För yngre läsare kan berättas att Stephen King är född 1947. Han debuterade 1974 med Carrie som också blev hans genombrott. Med romanen The Shining som på svenska döptes till Varsel blev han känd i stora delar a världen. Sammanlagt har han gett ut drygt femtio romaner samt ett antal kortromaner och novellsamlingar. En lång rad av hans böcker har filmatiserats.

BROR ANDERSSON

Stephen King

Stephen King. Foto St Francis College