OSYNLIGT OFFER

Dec 1st, 2021 | By | Category: 2021-12 dec, Recension

Omslag till Osynligt offerAv Mats Ahlstedt
Bokfabriken, 2021
ISBN 9789178355228, inbunden , 257 sidor

Så deckarvän jag är vill jag mana till viss besinning med påståenden om att ”detta är en fristående uppföljare”. Inte så sällan grunnar jag under läsningen på vad fristående egentligen betyder där. Jag tycker mig se hur vissa författare egentligen skriver ett slags nutida följetonger även om de ges ut direkt i bokform, till skillnad från 1800-talets romaner som trycktes som avsnitt i tidskrifter innan de kom som böcker.

Och visst kan det ibland vara härligt att veta att det snart kommer en bok till av en viss författare. Jag börjar dock fundera över varför en del författare har så bråttom som skribenter att de kommer med en bok om året eller mer. Som Mats Ahlstedt som publicerat 16 titlar på 15 år före denna Osynligt offer. De flesta berättelser skulle nog vinna på att få mogna en aning eller ses igenom en gång till inför tryckningen. Som denna så kallade fristående uppföljare till tre deckare som kom ut 2017–2019.

I Osynligt offer återvänder polisen Fatima Wallinder till jobbet i Göteborg, nu som chef för Kalla fall-gruppen efter att ha varit sjukskriven en tid – på grund av något som hände i föregående ”fristående” roman om hennes polisgärning. Exakt vad som hände där vet inte denna läsare, men jag noterar att Fatima lovat en dotter att inte återgå till att bli en polis som lever farligt igen. Det är ett löfte hon sviker här. Första dagen på nya jobbet börjar hon nysta i ett gammalt försvinnande, en mystisk historia som tycks utveckla fler skrämmande och obehagliga inslag än vad som är önskvärt för den mor som har lovat att ägna sig åt skrivbordsjobb. Men Mats Ahlstedt berättar onekligen både rappt och effektivt som det citeras ur tidigare recensioner på en omslagsflik.

BIRGITTA NEY

Mats Ahlstedt

Mats Ahlstedt. Foto Bengt Alm