OSCAR LEVERTINS VÄNNER

Apr 12th, 2015 | By | Category: 2015-04 apr, Recension

Omslag till Oscar Levertins vännerAv Martina Montelius
Atlas Förlag, 2015
ISBN 978-91-7389-482-1, 155 sidor

På baksidan får man veta att detta är en högst osedlig erotisk thriller och det stämmer i alla fall till hälften. Erotiken är högst påtaglig när huvudpersonen och kulturtanten Boel Märgåker, 62, ger sig av på en författarkryssning och hamnar i kojen med både andra kulturresenärer och sjöfolk. Däremot är thrillerelementet ganska nedtonat även om det finns där när Boel blir förnärmad och bestämmer sig för att mörda.

Det här är en bok som behöver läsas minst två gånger. Vi första läsningen kan man njuta av Montelius livliga språk och underfundiga humor – och naturligtvis bli upphetsad av de rättframma sexskildringarna. När upphetsningen lagt sig kan man åter ge sig i kast med boken och finna andra saker att uppskatta, till exempel det underliggande som styr huvudpersonens driftsliv: ångest över att vara anpasslig, viljan att göra revolution mot sig själv och sitt torftiga liv, vreden över alla de hämningar hon tidigare haft men som hon nu bokstavligen kastar överbord. Att hon är hemligt kär i sin psykolog spelar också in i handlingen där kön inte alltid spelar roll.

Den närmast maniska bokälskaren Boel har specialiserat sig på författaren, kulturskribenten och litteraturhistorikern Oscar Ivar Levertin (1865–1906) som i slutet av 1800-talet var en dominant i den svenska kulturdebatten. Som författare hörde han hemma inom naturalismen. Numera är han nästan glömd trots att han var förebild till gestalten Olof Levini i Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken. Men Boel har inte glömt honom. I stället har hon bildat föreningen Oscar Levertins vänner, vars medlemmar hon skarpt ogillar, men gärna håller föredrag för och nu lockat dem att följa med på författarkryssningen. Det hon inte vet om Levertin ljuger hon ihop. En sammansatt person, minst sagt.

Martina Montelius är konstnärlig ledare för Teater Brunnsgatan Fyra, dramatiker och kulturskribent, sommarpratare och svarande i På Spåret. För två år sedan bokdebuterade hon med skälmromanen  Främlingsleguanen och har sedan dess också gett ut Tre pjäser. Hon har också, tillsammans med Gunilla Brodrej, podcasten Lunch med Montelius.

Martina Montelius

Martina Montelius. Foto Jessica Segerberg

Taggar: ,