Mar 10th, 2018 | By | Category: 2018-03 mars, Recension

Omslag till Ormen i EssexAv Sarah Perry
Essex serpent, 2016
Översatt av Eva Johansson
Albert Bonniers Förlag, 2018
ISBN: 978-91-0-017187-2, 430 sidor

Sarah Perrys andra roman har fått strålande recensioner i sitt hemland. Författaren har jämförts med storheter som Bram Stoker och Charles Dickens. Ormen i Essex utspelar sig också i slutet av det 1800-tal där både Dickens och Stoker huserade. Den förmögne underhusledamoten Michael Seaborne avlider i London 1893 vilket innebär en förändring i hans unga änka Coras liv. Hon var aldrig riktigt tillfreds med äktenskapet och nu förväntar sig societeten att hon ska följa de sorgens konventioner som skapats av drottning Victoria. Denna kärva dam gick sorgklädd i 32 år sedan maken Albert dog. Normen för vanligt folk är något mildare – de slipper undan med att gå sorgklädda och undanhålla sig från sällskapsliv i endast två år.

Men Cora längtar efter frihet och i stället för att stanna i London och uppfylla konvenansens krav tar hon med sonens Francis och sin suffragettanstrukna väninna Martha till grevskapet Essex där de bosätter sig i staden Colchester. Där florerar rykten om en mystisk varelser, ett odjur enligt malisen, och Cora får för sig att det är en ännu okänd art, en levande fossil, som borde klassificeras. Hon känner på sig att hon är rätt person för detta vetenskapliga uppdrag och tillsammans med prästen William Ransome jagar de svaret på gåtan och dras samtidigt känslomässigt till varandra trots att han är lyckligt gift.

Det viktorianska England är en populär period som skildrats av mången inhemsk författare men Perry har angripit epoken från en annan vinkel. I stället för att hacka på bigotteriet och konservatismen berättar hon om ett samhälle i förvandling och om de framsteg som faktiskt gjordes under drottning Viktorias styre. Det har blivit en optimistisk skildring av en ekonomiskt oberoende kvinna som får chansen att ägna sig åt sitt stora intresse för evolution och historia. Andra sysslar med samma sak och Cora vill bli en del av detta framväxande forskarsamhälle.

Men här finns också Martha som agiterar för att förbättra arbetarklassens levnadsvillkor bland Coras inflytelserika bekanta. Det är väl utmejslade gestalter som befolkar romanen, huvudpersonerna naturligtvis men också de bybor som i skräck för odjuret låser sig inne och tar till olika besvärjelser och folklig magi för att freda sig.

Författaren och kritikern (i The Guardian och The Financial Times) föddes i Essex 1979 och är nu bosatt i Norwich. Ormen i Essex har blivit oerhört belönad och legat överst på Sunday Times bästsäljarlista. Hon debuterade 2014 med After Me Comes the Flood som också blev belönad med flera litterära priser.

Sarah Perry

Sarah Perry. Foto Jamie Drew

Taggar: , , , , , ,