Oct 16th, 2012 | By | Category: 2012-10 okt, Recension

Omslag till ÖrfilenAv Christos Tsiolkas
The Slap, 2008
Översättning Olov Hyllenmark
Leopard förlag 2012
ISBN 9789173433792, inb, 512

Få saker är så självklart fel i Sverige som att slå ett barn. Barnaga har varit förbjudet i mer än trettio år och förvandlats från ett vanligt inslag i barnuppfostran till något mycket suspekt. En påminnelse om att det inte är likadant överallt i världen ger den australiensiske författaren Christos Tsiolkas roman Örfilen. Där splittras en krets människor ur Melbournes medelklass sedan en av dem under en gillfest örfilat en oregerlig treåring som inte vill underkasta sig reglerna för brännboll.

Christos Tsiolkas”Det var som om örfilen ekade genom kvällsluften och slet itu skymningen”, skriver Tsiolkas. Örfilen får verkligen långtgående konsekvenser för dem som är med på festen. De kastas mellan förståelse och fördömande, och pressas i några fall till livsavgörande val. Den känslomässiga bergochdalbanan förstärks av de olika uppfattningarna om den lille pojkens utmanande och mindre välbeställda föräldrar. Dessa förkastar för sin del ursinnigt örfilen och anmäler den skyldige – en framgångsrik företagare – till polisen för barnmisshandel.

Det som gör Tsiolkas berättelse levande och intressant är hans förmåga att låta örfilen framkalla spänningar och konflikter som ligger under ytan i det polerade förortslandet. Den pekar mot undanskymd kvinnomisshandel och mot mer synliga skillnader mellan samhällets vinnare och förlorare. Men det våld som utlöstes i örfilen skildras också mot bakgrund av dunklare föreställningar om aggression och sexualitet, och om skräcken för att mitt i vuxenlivet plötsligt vara lika utlämnad och sårbar som en ursinnig, bortdömd treåring.

Så blir denna roman om ett brott på ”mikronivå” en spännande krönika över en samtid som känns igen även på norra halvklotet. Tsiolkas går in i människor i olika åldrar – från en äldre grekisk invandrare till en tonårspojke som brottas med en omöjlig förälskelse i en gift man – och låter dem genomgå mer eller skräckblandade möten med sig själva under den kris som örfilen skapat. Även den lille pojken skymtar fram en som komplex person, insnärjd i svårigheterna att bli till som individ i en värld med så många motsättningar och bråddjup.

PÄR ALEXANDERSSON