ORD, SVETT OCH TÅRAR 400 citat av författare

Sep 25th, 2009 | By | Category: 2007-3, Recension

Redigerad av Eva Moberg
Härnqvists bokförlag 2006

Den här boken damp ner hos mig och blev liggande. Men så råkade jag öppna den och läste den i ett sträck. Det är ganska kul läsning. Om inte annat så får jag klart för mig att flera av de författare som jag gillar gjort väldigt beskäftiga uttalanden i den eleganta eller den klumpiga aforismens form. Men där finns insprängda mellan flosklerna riktiga pärlor. Som exempelvis följande iakttagelse av Don Marquis: ”Att ge ut en diktsamling är som att släppa ner ett rosenblad i Grand Canyon och vänta på ekot.” En ganska så träffande metafor, eller hur?

Och även om allt inte är lika elegant, så finns det flera likartade femettor, som John le Carrés lite mer burdusa: ”Att få sin bok filmad är som att se sin oxe förvandlas till buljongtärningar.”

Men vem har skrivit följande förnumstighet: ”För en författare finns det bara en sak som är värre än att skriva. Det är att inte skriva.” Här är det faktiskt författaren till Huset Buddenbrock som slagit knut på sig i ett försök att upphöja en privat erfarenhet till allmängiltig sanning. Allt som allt, kort och gott. Eleganta eller klumpiga, jag läste alla fyrahundra med stort nöje.

Synd att Eva Moberg missade DAST-aren Kjell E. Genbergs pärla: ”Ibland har jag funderat på att skaffa mig en recensent att ha som vindflöjel.” Och det var kanske inte Lichenbergs bästa taskigheter som hon tagit vara på. Men fullt godkända.

BERTIL FALK