OPERATION TVÅ-FYRA-TVÅ

Mar 7th, 2010 | By | Category: 2006-3, Recension

Av Rolf Gordon Smith
Bokförlaget R.G.S. Ord & Handling 2006

Författaren är kunnig, inte bara påläst, har säkert varit på de platser som beskrivs, vet det mesta om de vapen och utrustningsdetaljer som beskrivs, har säkert använt dem personligen under praktisk övning, god person- & miljöskildrare, vet hur man ökar spänningen i en berättelse, kan sin historia samt har humor mitt i allt det hemska han skriver om.

Så skulle jag vilja sammanfatta denna mycket välberättade och välskrivna thriller, som är minst lika bra som vilken anglosaxisk eller amerikansk bestseller av de stora namnen – Ken Follett, Robert Ludlum, Tom Clancy, Jack Higgins eller Alistair MacLean. Ska jag komma med någon kritik så är det att vissa avsnitt av politisk och historisk karaktär har en tendens att bli långa och ganska torra.

Som gammal officer/soldat fängslades jag naturligtvis av alla de skjutvapen, datateknisk utrustning och hjälpmedel som den moderna agenten/soldaten idag har till sin hjälp. Ian Flemings beskrivningar av alla de extraprylar James Bonds vapenexpert Geoff Boothroyd försett Bond med verkar tagna från Buttericks i jämförelse med vad som förekommer i denna thriller.

Men detta är inte enbart en spännande thriller. Författaren Rolf G Smith vill att läsaren ska ta ställning till det han berättar. Allt är inte vad det tycks vara vad gäller den långvariga schismen mellan palestinier och israeler. Stormakterna har sin del i vad som hänt och kommer att hända i ett av de mest oroliga hörnen i världen just nu. Läsaren får förklaringar framförallt till varför kriget i Jugoslavien bröt ut.

Huvudperson är svensken Richard Scott med mycket gedigen utbildning vid olika engelska och amerikanska elitförband, förutom de främsta i Sverige, kustjägarna, Arméns jägarskola i Kiruna m fl. Han får anställning vid SAS, räknat som världens främsta elitförband tillsammans med amerikanska SEALS, där ju även Jan Guillous kommendörkapten Hamilton utbildats. Han får tillsammans med ett 30-tal andra officerare uppdraget att ta sig in i Bosnien för att dokumentera de fruktansvärda övergrepp som serberna utövat på Bosnienmuslimska civila. Bland annat säger ett rykte att man håller några hundratals kvinnor i ett läger, där tortyr och våldtäkter tillhör den dagliga rutinen.

Uppdraget ”skiter sig”, som man ibland uttrycker det när något går riktigt snett, vilket det gör här. SAS-soldaterna blir brutalt indragna i inbördeskriget.

Andra delen av denna thriller utspelar sig elva år senare då Richard Scott fått uppdraget att kolla upp en viss libanesisk affärsmans eventuella samröre med Al-Quaida, den idag så fruktade terrororganisationen. Undersökningen avslöjar ännu en underjordisk organisation, som har infiltrerat det islamska terrornätverket. Så sakteliga uppstår misstankarna att denna organisation planerar något fruktansvärt, som får 11 septemberdådet och alla övriga terrordåd att framstå som mer än bleka. Frågan är dock vad och var detta dåd kommer att utföras.

Rolf G Smith har utlovat en fortsättning på denna bok vintern 2006/07

IWAN MORELIUS