OPERATION SANDALWOOD Ett dödligt uppdrag för Mr. Majestic

Mar 22nd, 2013 | By | Category: 2013-03 mars, Recension

Omslag till Operation SandalwoodAv Zac O’Yeah
Ordfront 2013
ISBN 978-91-7037-689-4, 369 sid

Jag fick upp ögonen för Zac O’Yeah när hans bok Tandooriälgen kom ut 2006. Det var en skröna om tillvaron i Göteborg (Gautampuri) efter att gamla EU slagits samman med den asatiska unionen där de olika provinserna styrs på indiskt vis av en administrativ kraft. Det var en satir byggd på Oriana Fallacis spådom om att Europa i framtiden skulle bli en islamisk-afrikansk provins. Tandooriälgen var samtidigt en deckare som nästan var för rolig för sitt eget bästa. Inte att undra på att boken blev kultförklarad i vissa kretsar.

Zac O'YeahNär nu O’Yeah ett par böcker senare kommer med en ny roman i kriminalgenren har han lämnat Gautampuri åt sitt öde och hittat en ny spelplats i postkoloniala indiska Bangalore där hans märklige detektiv Hari Majestic (det är blott ett av hans alias eftersom han vid sidan av är allmän skojare, fixare och bedragare på det internet som ger många i Bangalore utkomst). Han framställs både som mycket excentrisk och temperamentsfull med ett sagolikt självförtroende, ofta på jakt efter sex i stadens skummare kvarter på en skoter som sett sina bästa dagar.

Så dyker det upp en förtjänstmöjlighet via en kvinna som kommer från Sverige för att hitta sin syster som adopterades från Indien som liten och nu återvänt för att skaffa sig en karriär inom filmindustrin i Bollywood men försvunnit. När Hari börjar sin utredning hamnar han i en kaotisk härva där amatördetektiven, ibland mycket osmart och ibland makalöst skärpt, trasslar sig fram i en våldsam karusell av händelser. Det går undan, minsann, och mitt i farten får man se denna del av Indien genom Haris/O’Yeahs ögon, det smutsiga, svettiga Indien som både författaren och hans huvudperson tycks älska lika mycket som Olov Svedelid älskade sitt Stockholm.

Och i likhet med Svedelids Roland Hassel utsätts Hari Majestic för ruskigheter. Fru Bulla, hans chef inom it-branschen, vill ta livet av honom, han jagas av uppdragsmördande kroppsbyggare och hotas med fasansfulla saker om han inte bättrar sig och blir en god människa.

För den som är oförberedd på O’Yeahs sätt att berätta kan hans absurdiska språkbruk kännas tröttande, för oss andra blir det hetsande roligt. Lite groteskt emellanåt, som i skildringen av hur Hari hamnar ihop med turister från Sverige. Här har man en känsla av att författaren tar till sig sina erfarenheter som reseförfattare. Och för att återknyta till Göteborg, Bangalore tycks också vara vitsarnas stad.

Även om boken är skriven på svenska så har den indiska översättningen redan givits ut i Indien. Boken tilldrar sig i Indien, i Bangalore. Författaren bor i Indien, i Bangalore. Han har bott där i över tio år, är född i Finland men uppvuxen i Göteborg.

Det här är en synnerligen tilltalande skröna. Det är roligt, på gränsen till farsartat emellanåt. Författarens fantasi verkar vara helt hämnings- och gränslös. Det är verkligen roligt att konstatera att humorn inte är död i litteraturen. På senare tid har det kommit ut en hel rad skrattframkallande böcker i Sverige. Det var på tiden. Efter en tids fokus på socialrealism och våld i svenska kriminalromaner öppnar sig nu fler sätt att hantera genren.

Zac O’Yeah skriver visserligen också med stor realism. Hans skildringar av den indiska vardagen, av människornas vedermödor doftar lokalkännedom. Det märks att han skriver om sådant han känner till. Som läsare blir man placerad mitt i händelserna. Det är lätt att känna sig närvarande.

Mr Majestic heter Hari i förnamn och är en ganska misslyckad mångsysslare och småfifflare. Ingenting är honom främmande som kan ge en rupie i börsen. Han blir ofrivilligt indragen i en affär där han utger sig för att vara privatdetektiv och får i uppdrag att söka efter en svensk flicka som försvunnit. Den svenska flickan är adopterad från Indien och smälter så att säga lätt in bland den övriga befolkningen.

Hari blir jagad av blodtörstiga torpeder och det går oftast ganska dåligt för honom. Men eftersom han är en särledes kvicktänkt person klarar han sig ur de flesta knipor. Och han gör det på ett mycket roande och ofta väldigt dråpligt sätt. Det är lätt att bli förtjust i Hari Majestic och jag skulle gärna se honom gestaltad på vita duken.

NISSE SCHERMAN