OPERATION NORDVIND

May 29th, 2011 | By | Category: 2011-5 maj, Recension

Omslag till Operation NordvindAv Kaj Karlsson
Aldabergr 2011
ISBN 978-91-633-7321-3, 319 sid

Thrillerförfattare, särskilt sådana som har politiska och militära inslag i sina romaner, tycks ha örat mot rälsen och uppfattar saker som vi vanliga dödliga är döva inför. På senare tid har vi sett böcker som Anders Jallais Spionen på FRA och Landsförrädaren samt Robert Karjels senaste De redan döda, den fjärde efter debuten med Gå över gränsen, som talar om Sveriges förhållande till främmande makt — i allmänhet i meningen det farliga Ryssland eller den lösliga makten Al Quaida med sitt islamistiska tänkande.

Operation Nordvind vill varna enligt samma teman. Och samtliga författare visar sig ha mycket lite till över för svenska politiker.

Kaj KarlssonDe hjältar som förekommer i böckerna har många drag gemensamt med Jan Guillous superhjälte Hamilton, fast uppdaterade med datorkunskaper i nördformat. Även terroristtemat finns med, vilket kan kan förstå efter 9/11. Kustjägarkaptenen Kaj Karlsson, som är utbildad vid specialförbandet Särskilda skyddsgruppen (SSG), är kunnig när det gäller strategiska samhällsfrågor och skicklig  att dölja (kanske ovillig att visa) det som nationalstaten kan göra för att undanröja hot.

I likhet med kollegan Jallai skriver han om en grupp utanför maktens korridorer , en offentlig-privat samverkar, som i en laglig gråzon letar efter hot och hotbilder på Internet och den inhemska och internationella telefon-, mejl- och datatrafiken. Just det som många svenskar skrämdes av när debatten om FRA dök upp för ett par år sedan.

Det som hittats i Operation Nordvind är en terrorgrupp som finns i Sverige och är operativt i slagläge. Före detta officeren i SSG, Gustav Serner, blir involverad och hela den spännande actionhistorien berättas i stort sett ur hans synvinkel. Terroristerna lyckas, det blodiga attentatet skildras från ett avstånd som hindrar åsynen av blod. Man får en förklaring till terroristernas aggressiva handlingar mot Sverige i den del av romanen som utspelar sig i Ryssland — som beskrivs både snärtigt och kunnigt — där också den explosiva finalen sker.

Det är en intressant, välskriven debut med driv i texten. Jag har läst många äventyrsböcker — denna måste nog räknas dit — som kommit ut på stora etablerade förlag och varit betydligt sämre än Operation Nordvind. Man kan undra vad som gör att författaren i detta fall tvingats ge ut sin berättelse på eget förlag.

Med denna bok debuterar Kaj Karlsson inom thrillergenren. Han har tidigare givits ut i ett så disparat fack som poesi. I Operation Nordvind skriver han om internationell terrorism och bekämpningen av den. Han har goda kunskaper i ämnet, bl a genom ha blivit utbildad vid specialförbandet SSG. Han är kustjägarkapten, ekonomie magister och har mångårig erfarenhet av samhällsfrågor. Bakgrunden märks när man läser hans debut, den känns initierad och ämnet behandlas sakkunnigt.

I böcker av detta slag brukar författarna ofta dela ut mängder med pekpinnar i syfte att ge kritik mot den försvarspolitik som förs. Det finns även här men är sympatiskt nertonat. Detta är i första hand en thriller, och en mycket spännande sådan. Kaj Karlsson är förbluffande skicklig på att skriva med ett driv och med spänningshöjande ingredienser som för tankarna till internationella bästsäljarförfattare.

Nu är detta inte den typ av böcker som faller mig personligen i smaken, därtill är det alltför blodigt och våldsamt. Ofta har kvinnor utelämnats i liknande böcker, men trevligt nog finns här åtminstone en med en framträdande roll. Men relationsbeskrivningarna är ändå inte författarens styrka. Det är spänningen och actionscenerna som är bokens behållning.

Hjälten heter Gustav Sterner och han är en kallhamrad svensk patriot med stort rättspatos. Han är f d officer vid SSG och blir vittne till en våldsam avrättning i Stockholms skärgård. Han har en vän som arbetar hos underrättelsetjänsten, och dessa båda börjar nysta i härvan och kommer terrorister på spåren. Regering, chefer och övriga myndigheter ställer sig dock kallsinniga till deras rön och de får ta egna initiativ. Initiativ som leder till mycket blodspillan och våld.

Som thriller betraktat är detta ett gediget hantverk. Den som har saknat Alistair MacLean och den genren kan här finna en ny favorit.

NISSE SCHERMAN

Förlagets webbplats:  www.aldabergr.se