OPERATION MINCEMEAT Hur en död man och en bisarr plan lurade nazisterna

Nov 14th, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till Operation MincemeatAv Ben Macintyre
Operation Mincemeat. How a Dead Man and a Bizarre PlanFooled the Nazis and Assured an Allied Victory 2010
Översatt av Per Lennart Månsson
Ekerlids Förlag 2010

Som ung läste jag fascinerad Ewen Montagus bok Den dödes Omslag till Den dödes uppdraguppdrag och såg filmen från 1956 om Operation Mincemeat. Denna bedrägerikupp ingick i den större Operation Husky som avsåg att övertyga det tyska överkommandot att de allierade inte alls tänkte invadera Sicilien utan i stället Grekland och Sardininen.

Nu har Ben Macintyre lusläst de tidigare hemligstämplade dokumenten från MI5 i brittiska arkiv,  läst inblandades brev, intervjuer och dagböcker och skrivit den troligt slutgiltiga berättelsen om vad som egentligen hände under de spännande dagar då nazisterna skulle bedras. Ewen Montagu hörde till dem som låg bakom alltsammans, men när han skrev sin bok censurerades den kraftigt av myndigheterna som var rädda att stöta sig med spanska staten om sanningen kom fram.

Ben MacintyreHistorien är känd i stora drag från tidigare så jag vågar mig på att dra den utan att tro att jag därmed lurar någon läsare på konfekten.

De allierade hade segrat i Nordafrika och nu var det dags att vända blicken mot Europa. Sicilien var ett mål av stort strategiskt värde och nu gällde det att få axelmakterna att tro att det inte var målet för nästa angrepp. Då skulle öns försvar stärkas betydligt och kosta många allierade soldater livet, kanske till och med kasta tillbaka angriparna.

Ewen Montagu var advokat i det civila och underrättelseofficer i flottan och tillsammans med amiral John Godfrey kom han med ett förslag om att lura i den tyska militärledningen felaktig information om datum och plats för invasionen. De tänkte sig att fejka en flygplansolycka och släppa ut en död kropp i havet utanför Spanien som hade goda förbindelser med Nazityskland. Den döde skulle föra med sig falska dokument som antydde att ett angrepp mot Sicilien enbart var en avledningsmanöver och att de verkliga målen var Sardinien och Grekland. Att plantera vilseledande dokument på döda kroppar var inget nytt så det gällde att vara mycket noga. Planen godkändes, ett lik hittades och operationen fick namnet Mincemeat – slarvsylta. Troligen ett utslag av Montagus rätt makabra humor.

En kropp hittades, fick falsk identitet som tillförordnad marinofficer och försågs med ny bakgrund, fästmö och bankkontakt förutom mycket annat. I hans portfölj hamnade dessutom inofficiella brev till höga generaler med fler antydningar om de falska invasionsplatserna. Sedan hamnade liket i en behållare och dumpades den 30 april 1943 utanför Huelva i Spanien av en ubåt där en spansk fiskare fann den och därmed var den tyska underrättelsetjänsten Abwehr den döde på spåren.

För att allt skulle framstå som övertygande skickades krav till Spanien om att genast återfå de dokument den döde haft med sig. Så småningom dök de upp i England och man kunde konstatera att de blivit lästa, troligen av både spanjorer och tyskar.

Hitlers gunstling i spionbranschen, överstelöjtnant Alexis Freiherr von Roenne, som trots att Der Führer var förtjust i honom inte hyste samma känslor för nazismen, var en av dem som – i hans fall mot bättre vetande – försäkrade att uppgifterna som införskaffats var sanna. Resultatet blev att trupper flyttades från de verkligt utsatta platserna till de ställen där de allierade helst ville ha dem.

Sicilien invaderades den 9 juli och det dröjde ytterligare två veckor innan tyskarna fattade att blivit blåsta. Mussolini föll, Italien kapitulerade. Hitler tvingades flytta fler soldater till Italien för att fördröja en allierade uppmarschen norrut.

Det här är en sällsynt spännande bok, trots att man vet utgången. Allt gick inte på räls och Macintyres insikt i detaljerna och förmågan att berätta om dem gör att man fortsätter att läsa även efter att man bestämt sig för att ta en paus.

Han berättar också om vad som hände efteråt och antyder att det finns de som inte till alla delar tror på historien om mannen som inte fanns. I en TV-dokumentär nyligen påstods att liket som användes kanske inte var den utpekade walesaren Glndwr Martin utan en drunknad från ett sprängt brittiskt örlogsfartyg. Det för vara hur det vill med det eftersom storyn oavsett huvudperson skulle, med få variationer, ha blivit densamma.

Ben Macintyre är krönikör och redaktör på The Times, där han också arbetat som korrespondent i New York, Paris och Washington. Häromåret kom han med boken Agent ZigZag som handlar om en engelsk skurks vindlande färder i spionsvängen. Liksom denna är det en mycket spännande bok att läsa.