OPERATION JB

Feb 4th, 2008 | By | Category: 2001-1, Recension

Av Christopher Creighton
Op.JB- The Last Great, 1996
Översatt av Susan Juhlin
Peter Asschenfeldts förlag, 1999En brittisk hemlig expedition, med klartecken av Winston Churchill, smugglar i andra världskrigets sista dagar ut Adolf Hitlers sekreterare Martin Bormann ur det brinnande Berlin och gömde honom bakom ny identitet i England. Anledning: Bormann hade anteckningarna om var alla de rikedomar nazisterna stulit från ockuperade länder fanns gömda. Dessa rikedomar ville Churchill återställa till sina ägare (i alla fall inte låta falla i ryssarnas händer).

Det här är mycket mycket läsvärt och spännande. (Det nystartade svenska) förlaget är att gratulera. Förutom att boken ger ett starkt dokumentärt intryck och sysslar med en förtjusande ‘name dropping’ av en rad mer eller mindre kända brittiska, amerikanska och tyska toppfigurer. Allra intressantast i den vägen – mannen i Hitlers bunker får ursäkta – är nog Ian Fleming. Britten som under större delen av sitt liv var diplomat och hemlig agent men, när den tiden var slut, inte pensionerade sig utan i stället skrev thriller-sviten som blev världens mest berömda – om 007 James Bond. Att namnet James Bond existerade redan som kodord under kriget är en titel-sak för den här boken. Förlagen försöker lansera Operation JB-historien på att man ska grubbla på om den är äkta eller inte. Om den som står som författare verkligen var med själv, eller bara har drömt alltihopa. Det kan man strunta i. All god fiction är sann.

Översätterskan Susan Juhlin har lyckats bra. Utom att hon tror att engelskans ‘reason’ översätts till ‘själ’ på svenska. Det gör det min sju inte.

JAN ERIC ARVASTSON