Aug 8th, 2020 | By | Category: 2020-08 aug, Recension

Omslag till Operation fosterlandAv Anne Holt
Furet/værbitt, 2019
Översättning Margareta Järnebrand
Piratförlaget, 2020
ISBN 978-91-642-0675-6, inbunden, 469 sidor

Detta är den andra delen i Anne Holts nya serie med fd advokaten, numera privatdetektiven Selma Falck som huvudperson.  Den är obehagligt aktuell.

Författaren har ju själv varit justitieminister, i en socialdemokratisk regering. Här är det en justitieminister från Høyre, i Erna Solbergs (nuvarande) regering som spelar en nyckelroll. För tydlighetens skull: Erna Solberg är just det, statsminister i Norge, men Trygve Mejer är Anne Holts romanfigur. Han är med i den norska Stay Behind-gruppen, de grupper som efter andra världskriget skapades i många länder för att kunna fungera som regering om landet skulle bli ockuperat (och då tänkte man främst på Sovjetunionen).

Också Sverige har haft en sådan grupp, som blivit en pusselbit i många privatspanares tankar kring Palme-mordet. Enligt Anne Holt har dessa grupper avskaffats utom just i Norge (i fiktionen i alla fall).

Selma har ett dåligt förhållande till sina barn och blir bjuden till dotterns bröllop av brudgummen, en känd akademiker och högerbloggare. Han dör under bröllopsmiddagen i anafylaktisk chock. Kocken, tillika lyxkrögare, ser sitt livsverk förstöras på grund av slarv med den begärda allergisaneringen, men ber Selma undersöka saken för han kan inte begripa vad som hänt. Selma går med på uppdraget, mest som ett försök att komma närmare dottern.

Handlingen löper omväxlande mellan hösten och våren 2018. Våren, med bröllopet, hösten där Selma vaknar uppe på fjällvidderna i en stuga som håller på att brinna. Hon har ytterst vaga minnen om vem hon är och inga alls hur som kommit dit. Men ensam, utan kläder, i okänd terräng och snö och med en vag känsla av att något är bråttom gäller det att överleva.

Naturligtvis hänger allt ihop: Stay behind, högerextremt hat på sociala medier och bloggar, allt sämre politiskt debattklimat, påverkansoperationer; en hel del gäller ju tyvärr inte bara Norge. Det är viktiga frågor om hur vi ska försvara det öppna samhället mot dess fiender. Och var finns de farligaste fienderna?.

Allt i en thrillerkostym, för det är mer thriller än deckare. Och med författarens mest skruvade huvudperson, som jag gärna träffar igen.

LEIF-RUNE STRANDELL

Anne Holt