ONDVINTER

Jun 12th, 2009 | By | Category: 2009-3, Recension

Omslag till Ondvinter

Av Anders Björkelid
Natur & Kultur 2009

Genren fantasy har aldrig riktigt tilltalat mig så det var med viss motvilja jag öppnade Björkelids debut Ondvinter. Efter några sidors läsning bestämde jag mig för att se boken som en historisk roman. Efter ett tag visade det sig att också detta gav mig problem. I vilken tid och i vilken del av världen utspelar sig historien? Av vad som beskrivs inträffar händelserna långt efter folkvandringstiden. Det bör alltså vara Europa. På ett ställe tar sig en man en rök i en krum pipa och på ett annat ställe får en av personerna en dryck som måste tolkas som ett alkoholdestillat. Tobak kom inte hit från andra sidan haven förrän efter Columbus misslyckade resa till Orienten och inte heller spritdrycker är i Norden av alltför tidigt datum. En del av de oknytt som beskrivs känner jag ingen från mina äldre hälsingska släktingars berättelser.

Anders Björkelid

Sedan gav jag upp och försökte i stället hänga med i historien om de två barnen som växer upp med sin hemlighetsfulle far på ett litet skogsjordbruk. Det är väl berättat, spännande och ungdomsboksinkännande med ett lagom inslag av tron på vättar och trolltyg. Sedan kommer den stora kylan, fadern dör och därefter dyker de många fantasyinslagen upp. Då är legenden så pass väl uppbyggd att läsaren – åtminstone jag – motvilligt låtit mig fängslas och sväljer de konstigheter som serveras slag i slag.

Här talas om reinkarnerade människor, folk som lever hur länge som helst och om en hird som långt efter en ond kejsares död strövar runt och letar efter husbondens mördare.

Här finns inslag av den nordiska övermänniskotro som genomsyrade tyskt 30-tal, politiska inslag som verkar vara en grogg på ingredienser från både Inkariket och Sovjetunionen parat med iskalla meteorologiska inslag.

Mot slutet där det övernaturliga får flöda fritt i en vilda västernliknande klimax blir det nästan för mycket.

Ändå vill man veta hur det ska gå för de konstiga ungarna och deras minst lika konstiga beskyddare. Björkelid, uppväxt i Älvdalen, ska skriva tre böcker till i serien om Blodet och jag ska ge fortsättningen en chans.