Mar 21st, 2018 | By | Category: 2018-03 mars, Recension

Omslag till Ondskans innersta väsenAv Luca D’Andrea
La sostanza del male, 201
Översättning: Helena Monti
Wahlström & Widstrand, 2017
ISBN 978-91-46-23348-0, 397 sidor

Luca D’Andrea är en italiensk författare, född 1979 i Bolzano i italienska Sydtyrolen där han arbetade i tio år som lärare. Han debuterade som spänningsförfattare med boken Ondskans innersta väsen, som såldes till mer än 30 länder redan innan den publicerades i Italien, och som även rönt uppmärksamhet bland internationella filmbolag.

Handlingen utspelar sig i Sydtyrolen, där den amerikanske dokumentärfilmaren Jeremiah Salinger bor med sin dotter Clara och hustru Annelise i den lilla bergsbyn Siebenhoch som är Annelises barndomsby. Salinger är konvalescent efter en olycka där flera bybor dog. Han känner sig rastlös och söker efter sysselsättning. Trettio år tidigare hittades tre bybor lemlästade i en bergsklyfta i närheten, och Salinger blir nyfiken och vill ta reda på vad som egentligen hände i det som kallas för Bletterbachmassakern.

Han blir alltmer engagerad för att få veta sanningen och upptäcker snart att invånarna i den avlägsna alpbyn på olika sätt har drabbats av det som hände, men ingen vill hjälpa honom. Byborna tycker att han är en utböling, och vill inte att han ska börja rota i det förflutna och undanhåller därför sanningen om trippelmassakern. Salinger inser att något fasansfullt ruvar i den enorma bergsklyftan där allt hände, något som aldrig borde ha återuppväckts.

I Tyskland hittade arkeologer år 2007 en nästan 400 miljoner år gammal klo från en havsskorpion som uppskattningsvis haft en kroppslängd på 2,5 meter. Lämningarna är ett av de största fossil efter ett leddjur som påträffats. Denna havsskorpion, med det vetenskapliga namnet Jaekelopterus rhenaniae, var alltså betydligt större än en människa. Författaren tar med detta som en ingrediens i handlingen som också kryddas med lite folktro och övernaturligt.

Miljön är perfekt för en skräckhistoria: en isolerad alpby omgiven av Dolomiterna med mängder av prehistoriska fossil. Luca D’Andrea känner miljön väl och beskriver platserna så väl att man känner sig som om man befann sig på plats. Den hotfulla naturen är ständigt närvarande och författaren målar upp den som både gudomlig och demonisk. Boken genomsyras från början av bybornas avoga inställning till utbölingen Salinger. Författaren bygger långsamt upp stämningen. Lite väl långsamt kan jag tycka för även om han anstränger sig för att skapa spänning så händer väldigt lite innan man hunnit halvvägs in i boken. Spänningen infinner sig så småningom. Samtidigt går det inte att ana i vilken riktning handlingen ska gå. Intrigen gör många olika kast, och det man flera gånger tror hände 1985 visar sig vara fel.

Boken är läsvärd men inte någon av mina favoriter. Handlingen minskar i trovärdighet då den får drag av Jurassic Park. Men den är ändå läsvärd och det ska bli intressant att följa denna författare.

Luca D’Andrea

Luca D’Andrea. Foto Michele Melani