ONDSKANS HERRAR

Dec 29th, 2008 | By | Category: 2009-1, Recension

Omslag till Ondskans herrar

Av Aleksandar Adamovic/Emelie Andersson-Adamovic
Black Box Publishing 2008

Vuk heter en framgångsrik aktiehandlare som säger upp sig från sin arbetsplats Fina Firman. Därefter blir han förtalad, polisanmäld och allmänt illa behandlad av sin f d arbetsgivare. Boken handlar om det drev han blir utsatt för och hans kamp för upprättelse.

Författarens och Vuks stora problem är att han i kapitel efter kapitel utgjuter sig och upprepar sig om hur förskräckligt han blir behandlad. Själv är han ett under av rättvisa, duktighet och präktighet. Allt han gör lyfts till skyarna. Han träffar sällan barnen, men är ändå en perfekt pappa. Och hans gamla chefer beskrivs som så odugliga och inkompetenta att sannolikheten för att de kan ha gjort vad de gör är obefintlig. De kan inte handla med aktier, de kan inte spela golf och de är i vissa fall alkoholister. Vuk å andra sidan beskrivs som moraliskt perfekt och som en renlevnadsman. Men när det ska firas är det ändå han som beställer in massor av flaskor av den dyraste champagnen. Sådana motsägelser är boken fylld av.

Och hela tiden är det så synd om Vuk. Han har tjänat storkovan via bonusar i sitt jobb, men nu pratar alla i hela Sverige illa om honom. Alla journalister är naturligtvis också inkompetenta när de inte skriver som Vuk tycker. Författaren försöker också beskriva hur optionshandel går till. Det hade kanske varit intressant om han hade lyckats med sitt uppsåt, men jag är mer okunnig nu än när jag öppnade boken.

Eftersom varje nytt kapitel nästan är kopierat från det förra är det mycket svårt att komma igenom denna bok utan att somna. Det finns egentligen ingenting positivt att säga om den. En av de tre sämsta böcker jag läst någonsin.

NISSE SCHERMAN

Taggar: ,