Dec 31st, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till Ond vindAv Nevada Barr
Ill Wind, 1995
Översatt av Marie Olsson
Hoodoo, 2016
ISBN 978-91-981330-8-0, 328 sidor

Jag gillar Nevada Barrs böcker om rangern Anna Pigeon, inte minst för de miljöer där författaren placerar henne (alltid amerikanska nationalparker) och för de kluriga intriger hon konstruerar. Pigeon är mänskligt porträtterad liksom de personer hon tvingas bekämpa.

I denna bok befinner hon sig i Mesa Verde (som betyder grönt bord) nationalpark i Colorado där lämningarna efter den gamla pueblolevande anasazikulturen finns kvar i form av välbevarade klippboningar. Tillsammans med agenten Frederick Stanton från FBI utreder hon fallet med en man som hittats död i de antika ruinerna och ytterligare dödsfall. De anar ett samband mellan dessa och de många olyckor som förekommit i det välbesökta området den senaste tiden. Mesa Verde ligger i det som kallas Badlands och är intressant, inte enbart för de mänskliga fornlämningarna, utan också för alla fossilfyndigheter som gjorts i de av kanjoner och raviner genombrutna markerna.

Anna Pigeon har i en tidigare bok arbetat ihop Stanton och då gick samarbetet inte så bra. Här går det bättre. Mycket av de problem paret ställs inför har med gamla vattenledningar, en irriterande installatör och en före detta make att göra. Anna tar, trots sina egna inre demoner, med mycket sunt bondförnuft itu med de olika bekymmersamma dödsfallen i den heta och dammiga omgivningen som inte är hälsosam för äldre besökare och astmatiska barn. Det är en skickligt konstruerad handling – även om jag läst mer intrikata intriger av Barr – och kriminalgåtan kan faktiskt lösas före avslutningskapitlet om man är en van och uppmärksam deckarläsare.

Nevada Barr, som nu bor i New Orleans med make och husdjur, är uppväxt nära bergskedjan Sierra Nevada i östra Kalifornien. Efter att ha studerat teater arbetade hon med detta och med film i arton år. Hon påverkades under den tiden av den framväxande miljörörelsen, vilket gjorde att hon tog jobb som ranger i olika nationalparker under sommarsäsongen. Erfarenheterna från den tiden har kommit väl till pass när hon började skriva sina spänningsromaner om Anna Pigeon.

KARL HJELM

Nevada Barr

Nevada Barr. Foto Donald Paxton