OM NI INTE BÖRJAR LEVA GÖR JAG SLUT

Jun 16th, 2016 | By | Category: 2016-06 juni, Recension

Omslag till Om ni inte börjar leva gör jag slutAv Eva Swedenmark
Ordberoende Förlag, 2016
ISBN 978-91-87595-30-1, 192 sidor

Jag trodde ett tag att Eva Swedenmark var okänd för mig men så slog det mig att hon är en i trion som ger ut deckare på bokförlaget Alfabeta under samlingspseudonymen Emma Vall. En titt i bokhyllan visar att jag har läst flera av hennes böcker för mina barn. Glömska är ett ålderstecken. Här kommer hon med en roman som tydligen är avsedd för mig. Den är i en genre som förlaget kallar mappie-lit och där författare granskar frågan om hur kvinnor i åldersgruppen 60+ kan göra revolution mot allt som gör att de hamnar i åldersfällan.

Eva SwedenmarkOch hon gör det på ett humoristiskt, underhållande och lättläst sätt i ett slags roadmovie om de fyra väninnorna Garbo, Pamela, Anita och Ingalill som sitter och ältar krämpor och talar om att livet egentligen inte blivit som de önskat. Den som tröttnar först på denna trista situation är Garbo, som menar att de ska sluta gnälla, leva som de verkligen vill, resa och framför allt älska.

Resultatet har blivit rolig feel-good-bok för oss tanter, en liten bruksanvisning på drygt 190 sidor om vad man kan ta sig till om man vill sluta uppföra sig efter andras förväntningar och i stället börja jakten efter att uppfylla egna drömmar som man hittills hållit tyst om. Med nyfunnen livsvilja kan man hamna på franska Rivieran om man inte aktar sig – och bli stenrik på köpet.

Det är en smått knäpp historia om hur man genom att tänka utanför rektangeln kan uppleva äventyr, förstärka vänskaper och kanske till och med få ge igen lite grand. Bara för att man knallat en bit över medelåldern behöver man inte bli osynlig där man står på randen till ättestupan. Även en äldre dam kan vara snygg, efterfrågad och … sexig. Och hon har rätt att leva ut det hon känner.

Jag kände mig så jäkla positiv efter att ha läst ut boken – det gick faktiskt rätt snabbt – att jag förväxlade känslan med lycka.

Jag tror jag tar och läser boken en gång till!

LENA JEPPSSON