OM INTE NU SÅ NÄR

Aug 4th, 2011 | By | Category: 2011-8 aug, Recension

Omslag till Om inte nu så närAv Annika Thor
Uppläst av Marika Lagercrantz (14 CD, ca 16 tim)
Bonnier Audio 2011
ISBN 978-91-7433-087-8

Anders Behring Breivik skulle ha gillat att bo i Sverige och att ha arbetat för Socialstyrelsen under andra världskrigets första år. Efter tyskarnas nederlag vid Stalingrad vände Sverige på sitt teatrala janusansikte och började motvilligt visa fram den leende sidan.

Det är den surmulna epoken som Annika Thor skildrar i Om inte nu så när. Flyktingar från det hårdnande klimatet söder om oss, penetreras från kärleksförhållanden till interneringsläger i Dalarna. Men här finns också myndighetspersoner av vilka somliga älskar att utöva makt över liv och död och ett par som är mer civiliserade enligt dagens måttstock.

Det är en i vissa stycken spännande och informativ roman, men trots att Thor inlevelsefullt – jag höll på att skriva salvelsefullt – berättar delar av sin släkthistoria känns det som ett spel med givna regler. Det går att känna igen drag från hennes ungdomsböcker.

Hennes berättelse börjar i februari året innan Andra världskriget bröt ut i och med att Hitler invaderade Polen. Oron i Europa hade smittat av sig på den svenska flyktingpolitiken där fegheten gentemot den store grannen i söder parad med viss beundran fyllde Socialstyrelsens medarbetare. Fram till 1943 styrdes politiken av en önskan att inte reta upp Tyskland och det i sin tur gjorde att njuggheten gentemot judiska flyktingar snudd på upphöjdes till lag. Fördomar frodades och gränserna slöts till. Tusentals flyende med bokstaven J i passet avvisades och blev statistik i tyska koncentrationsläger.

Socialstyrelsens nyinrättade utlänningsbyrå är romanens nav. Där finns den frisinnade men bakbundne chefen Stig Holmberg, hans lismande underlydande och den nazianstuckne Claesson vars inställning till ”utlänningar” är minst sagt rigid. Men även andra menar att den svenska rasen måste skyddas, liksom svenska arbetstillfällen. Inresetillstånd ges till judar som kan visa att de inte tänker stanna för evigt i landet.

Huvudpersoner i romanen är den tyskjudiska kontoristen Ilse, den judiske journalisten Arnold och snickaren Paul och Ingrid som arbetar på utlänningsbyrån. Ingrid förälskar sig i den tjugo år äldre Arnold och måste lämna sin tjänst. Arnold skriver artiklar i svensk och utländsk press och blir gripen för spioneri. Paul bär med sig ett paket med för honom okänt innehåll när han söker jobb, blir upptäckt och man finner förbjudna tidningar i paketet. Eftersom det är förbjudet för utlänningar att bedriva politisk verksamhet i Sverige hamnar Arnold först i fängelse och sedan i interneringsläger, där han åter träffar på Paul. Hans gripande tar hårt på Ilse som blir sinnessjuk och måste lämna bort deras gemensamma barn.

Ilse är den person som offrar allt för att få sina gamla föräldrar till Sverige – och till sist lyckas men finner att de inte längre är de människor hon kände. Broderns familj lycka ta sig till vårt land men avvisas och försvinner ur historien någonstans i Baltikum.

De olika personer visar fram olika delar av det svenska samhället under krigsåren. Bilden är inte vacker men förmodligen alldeles sann. Läsaren rycks med och glömmer snart att man under en tid ”märkte avsikten”. Marika Lagercrantz inläsning är, bortsett från några små stakningar, njutbar.

Annika Thor

Annika Thor. Foto Ulla Montàn