OM DU BARA VISSTE

Nov 11th, 2014 | By | Category: 2014-11 nov, Recension

Omslag till Om du bara vissteAv Caroline Säfstrand
Massolit förlag, 2014
ISBN 978-91-87135-60-6, inbunden, 285 sidor

Caroline Säfstrand, född -72, är frilansjournalist och har bl a skrivit en barnbok på annat förlag. Om du bara visste är hennes första roman. Massolit förlag har gett ut deckare av bl a Lars Wilderäng och Buthler & Öhrlund, vilket kanske förklarar varför man skickat boken till DAST för recension.

Caroline SäfstrandFör denna bok är inte en kriminalroman, snarare en existentiell rysare om två kvinnor, en ung och en gammal, båda svårt traumatiserade av tidigare erfarenheter. Det är liksom ingen måtta på de eländen som kan drabba flickor och unga kvinnor och då finns ändå ingen incest eller pedofili med. Gradvis får läsaren genom tillbakablickar en inblick i vad som hänt var och en av dem. Den äldre har kapslat in sina onda minnen och målar tavlor som enda väg ut ur sorg och förtvivlan. Den unga kämpar med panikångest och depressioner och flyr i desperation från den enda människa som betyder något för henne. Dessa två trasiga själar strålar samman på Hallands Väderö – vackert beskrivit – och utvecklar sakta ett visst förtroende för varandra. I lätt antydd New age-anda enas de efter tarot-kort, magiska örter och ett antal glas rödvin att gradvis byta ut ett ont minne mot ett gott – de mörka demonerna måste bort! – och denna terapeutiska metod har sent omsider framgång och efter ytterligare turer och komplikationer kan man andas ut. Slutet blir som förväntat.

Är det då en läsvärd bok? Ja, om man släpper den kritiska blicken för osannolika sammanträffanden och förhållanden, kan man uppskatta den fina natur- och miljöskildringen av ön till exempel, och kanske också gripas en smula av författarens inlevelsefulla skildring av den mänskliga naturens förmåga att uthärda och inte ge upp, att försöka och försöka igen trots allt. Tack och lov en Happy end!

BERIT ENGDAHL