OLÖSTA MORD I KRISTIANSTAD

Mar 12th, 2010 | By | Category: 2005-1, Recension

Av Christer Nylander
Books-on-Demand 2004

Kristianstadspolitikern Christer Nylander (fp) presenterar fem små noveller i sin debut Olösta mord i Kristianstad på eget förlag. Alla novellerna har det gemensamt att de slutar med ond bråd död. Men är det egentligen mord det handlar om?

Jag tror att det är den frågan som Nylander vill väcka med sina historietter. Och han lyckas väl med sitt syfte. När blir ett mord ett mord? Var går gränsen mellan olycka och mord eller dråp? Kan dödandet någonsin rättfärdigas? En kvinna van att misshandlas som plötsligt får övertaget och blir den som istället sticker kniven i mannen som attackerat henne – är hon mördare? Olika jurister skulle sannolikt tolka lagen olika.

Våldet mot kvinnor är ett hyperaktuellt tema, och om det händer som Nylander beskriver, kolliderar troligen känslor, förnuft och paragrafer i rättssalen.

Alla novellerna utspelar sig, som titeln också deklarerar, i Kristianstad. Författaren känner sin stad och alla kristianstadsbor borde nicka igenkännande åt de bekanta miljöerna. Läsaren får bland annat följa med till Tivoliparken, Vattenriket, Christianstadsdagarna och stranden i Åhus. Det hela andas en vardaglighet, som om berättelserna faktisk t kunde ha sin grund i notiser i Bladet, vilket också skänker dem en trovärdighetens styrka.

När Christer Nylander upprepade gånger ställer frågan om de här morden har hänt, så är åtminstone jag självklart böjd att svara ja. Visst har de det. Det är också välgörande att han själv avstår från att svara, utan istället överlåter detta åt läsarna. Jag försöker förgäves hitta ett dolt politiskt budskap i novellerna, men tvingas glädjande nog konstatera att riksdagsmannen Nylander lyckats med förvandlingsnumret och blivit författare.

PER ERIK TELL