OKÄNT BESÖK

Aug 16th, 2021 | By | Category: 2021-08 aug, Recension

Omslag till Okänt besökAv Hans Söderlund
Visto förlag, 2021
ISBN 978-91-7885-452-3, häftad, 333 sidor

Hans Söderlund är 58 år och arbetar som IT-strateg med framtidsfrågor. Han debuterade i år med science fiction-thrillern Okänt besök.

Handlingen utspelar sig huvudsakligen på en gudsförgäten myr i norra Norrland, där en stor rymdfarkost landar en vinternatt. Samen Pekka är ute för att ta hand om en skadad ren när han ser ett starkt ljus närma sig från ovan. Två skolever, Donald och Jane, sitter i bilen på väg från en dans när de ser samma ljus. Svensk militär finner på radarn ett 400 meter stort föremål som landat i Norrland. Också den amerikanska och den ryska militären iakttar föremålet.

Hans SöderlundTrettioettåriga Emelie Sonell har nyligen utsetts till Sveriges första kvinnliga statsminister, och hon tvingas hantera en global konflikt där såväl Vita Huset som Kreml gör anspråk på att styra undersökningen av rymdskeppet. Bakom deras krav ligger insikten om att rymdskeppet innehåller ny och okänd teknologi och nya material och att den som först får tillgång till dessa skapar sig ett strategiskt oerhört viktigt försteg. Deras styrkor närmar sig Sverige, men Sonell står emot pressen och bestämmer sig för öppenhet och utser en internationell expertgrupp som ska analysera rymdskeppet under överinseende av FN. Man börjar stegvis undersöka det enorma skeppet inför världens häpna ögon och gör gradvisa framsteg.

Undersökningarna leder fram till slutsatsen att skeppet måste ha startat sin resa för cirka 145 miljoner år sedan, dvs. när jätteödlorna vandrade på Jorden. Inga individer påträffas i skeppet utan bara stoft efter vad man tror varit resenärerna. Expertgruppen arbetar sig stegvis allt längre in i skeppet och börjar förstå delar av skeppets kommandosystem. Tills det oerhörda händer och katastrofen är ett faktum.

Jag är ingen stor vän av science fiction och började läsa Okänt besök med viss tvekan. Men jag ändrade snabbt inställning. Hans Söderlund har skrivit en både intressant och spännande skildring av en händelse som många fantiserar om. Han varvar science fiction med skildringar av de politiska konsekvenser som rymdskeppets landning i Sverige leder till. Jag imponeras av författarens fantasiförmåga när han beskriver rymdskeppets innehåll och teknologier. Beskrivningarna känns faktiskt inte osannolika och väcker läsarens nyfikenhet. Han är också duktig i att skildra de ryska och amerikanska politiska höjdarnas reaktioner.

Katastrofen som avlutar boken blir också inledningen till nästa bok i samma serie. Den har arbetsnamnet De Ofrivilliga och ett smakprov ges sist i boken. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen!

Taggar: , , , , , ,