OGRÄS BLAND AX

Jan 20th, 2021 | By | Category: 2021-01 jan, Recension

Omslag till Ogräs bland axAv Anna Schön
Visto förlag, 2020
ISBN 978-91-7885-292-5, damskt band, 244 sidor

På nätet kan vi se och höra ett samtal med Anna Schön som spelats in för Värmlands bokfestival hösten 2020 (varmlandsbokfestival.se), ett av alla evenemang som förra året förvandlades till digitala föreläsningar och videofilmade samtal. Där presenteras hon som debuterande författare, född och uppvuxen i Stockholm men bor numer i Värmland. Hon gör debut med deckaren Ogräs bland ax. De allvarliga brotten begås på äldreboendet Herrgården, som ligger naturskönt och till synes fridfullt, en varm sommar när en av de boende gamla kvinnorna mördas i sin säng en natt.

Anna Schön, själv undersköterska, känner miljön väl anar läsaren. Stina Eriksson den undersköterska som blir en av deckarens huvudpersoner, är gift och bor med man och barn på en bondgård. Det är hon som upptäcker mordet på morgonen när hon går in i rummet för att väcka Märta, som mordoffret heter. Stina kontaktar polisen och hon blir snart boendets kontakt med polisen, särskilt med Hugo Lind. De två får anledning att träffas flera gånger när ett antal märkligheter och brottsliga gärningar upptäcks och nya dåd inträffar.

Hon har skrivit en romantisk deckare, säger författaren i det videofilmade samtalet från festivalen. Ett slags feelgood-deckare kanske det är tänkt. Många romantiska historier kring de boende på hemmet och på Hugos arbetsplats spirar något mellan två poliser. Stina och Hugo förvånas av sina känslor för varandra men båda försöker besinna sig. Även om här finns gott om tecken på att det nog borde bli allvar av deras lust till varandra så är det ändå arbetslivet som känns mest realistiskt – ett äldreboende med många olika människoöden i samma korridor. På gränsen till en arbetslivsskildring. Även om det nog tillhör ovanligheterna med så mycket dramatik på ett äldreboende – får vi hoppas.

Inte minst romantiken och idyllen i naturen runt Herrgården gör att denna berättelse befinner sig mycket långt ifrån hur exempelvis hemtjänstarbetet bland sjuka åldringar i Smalånger gestaltas i Karin Smirnoffs romantrilogi om Jana Kippo. Äldreboendet Herrgården ligger nog i Värmland men det behöver inte klargöras, det är landsbygd och byar som befinner sig cirka 4 timmars bilresa från Stockholm. Stina och Hugo i Anna Schöns roman får kanske till det i den fortsättning som aviseras på bokomslagets insida – annars är slutet i debutromanen en närmast upprörande cliffhanger.

BIRGITTA NEY

Anna Schön

Anna Schön. Foto Josefine Olsson