ÖGA FÖR TAND

Oct 4th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Öga för tandAv Conny Svenning
Soleka 2010

Förmodligen är det inte så många i dag som vet vad Gäldstugan var. Men i gamla tider satte man den som var skyldig pengar på Gäldstuga eller i Bysättningshäkte. Där skulle den stackaren vara till dess skulden betalats. Dock var friheten större än i vanliga häkten och den bysatte skulle underhållas av borgenären, när han ej kunde underhålla sig själv. August Blanche – han med Ett resande teatersällskap har skrivit ett skådespel om detta, En födelsedag på Gäldstugan. Den hade premiär på Nya Teatern i Stockholm 15 mars 1846 – men har förmodligen ej spelats mer sedan den tiden.

Som ofta hos Blanche är det glatt och livat. Det sjungs t ex:

Som näktergalar sitta uti buren,
Man inom dessa galler sitter här,
Och fast man ganska skyldig är,
Man liknar dock de oskyldiga djuren.

Conny SvenningI den nya, sensationellt välskrivna och angelägna deckaren Öga för tand av Conny Svenning säger språkforskaren Harry Vertén att Carl Mikael Bellman slutade sitt liv på Gäldstugan. Det är nu inte helt riktigt. Bellman satt visserligen där i slutet av sitt liv, men han dog inte där. Han lämnade slottshäktet där han satt den 17 juni 1794. Det blev konkurs 12 januari 1795 och sedan dog Bellman 23 januari 1795.

Nå, det är en småsak i detta sammanhang. I dag tycker vi att Gäldstuga är omodernt och inte något som passar in i modern rättsuppfattning. Nu har vi istället Upplysningscentralen UC och Kronofogden. Frågan är om det är så mycket bättre. Jag hade en elev som fått ärva ett hus som var så belånat att det slutade i skuld. Han blev stoppad överallt! Och även om man sagt mig att skulder inte längre ska kunna ärvas, fick jag en föreställning om vilket Helvete en skuld kan ställa till med i det moderna Sverige.

Öga för tand handlar om “nån jävel som fått nog. Som ser UC som ett slags fängelse för skuldsatta”. Och den redan här citerade Harry Vertén säger: “Jag har en vän, som sitter rätt illa till tack vare UC. Jag trodde inte att tumskruvarna var så tajta, som de faktiskt är.”

Det här är en otroligt spännande bok. Allt börjar med att en rå gangster ur den ryska maffian överfaller en lastbilschaufför och söver ner honom. Sedan använder han bilen som redskap mot en ekonomisk brottsling, vräker makadam över hans dyrbara BMW och krossar hans fot.

Det fortsätter med ett attentat mot ett UC-kontor där regionchefen hängs ut genom fönstret och i fötterna. Han förses med en banderoll på vilken står “Gäldstuga”.

Conny Svenning är docent i sociologi och har givit ut en rad fackböcker. Öga för tand är hans deckardebut och som sådan en verklig sensation. Man läser den med stor spänning och den är dessutom ute i ett angeläget ärende – i varje fall blev jag efter läsningen övertygad om att vår ekonomiska lagstiftning är ytterst diskutabel. Vem som helst kan ha oturen att bli skuldsatt och väl i det läget är man lika hjälplös som folk på den gamla gäldstugan var.

Det rör sig inte om något mindre än en modern mardröm!

Sonen Andreas Svenning har tagit en fantasi- och skrämselkittlande omslagsbild.

JEAN BOLINDER