Jan 28th, 2020 | By | Category: 2020-01 jan, Recension

Omslag till Offer 2117Av Jussi Adler-Olsen
Offer 2117, 2019
Översättning Helena Hansson
Albert Bonniers förlag, 2019
ISBN 978-91-0-017562-7, inbunden, 512 sidor.

Detta är den åttonde boken om Carl Mørk och hans medarbetare på Avdelning Q inom Köpenhamnspolisen. Det har gått tio år sedan Carl och de andra träffades i polishusets källare för att reda upp gamla fall. Carl är ju inte den perfekte lagspelaren.

Men han och han kamrater, alla en aning udda, visar att de kan lösa både gamla och nya fall och nu, efter tio år, är de kända för att ha den bästa uppklarningsprocenten.

Jag har läst de flesta, men inte alla, av seriens böcker, och har gillat dem. Dels för det udda persongalleriet, dels för författarens vilja att peta i samhälleliga sår, nya eller historiska. Min enda invändning, som också gäller denna bok, är att han i delar blir väl långrandig. Han skriver en tät prosa som gör att även om handlingen är spännande är det inte av den snabblästa amerikanska actionstilen.

Denna gång är det mer än vanligt en thriller och mindre en polisroman. Carls mest betrodde medarbetare Assad spelar huvudrollen, och vi som läsare får veta mycket mer om denne kompetente man son visar sig kompetent på många fler områden än vad vi, och Carl, kunnat ana.

Handlingen rör sig om flyktingkatastrofen på Medelhavet, om terrorism, om grymheter under Irakkriget och grymheter nu.

Parallellt med terrorbekämpningen finns en psykiskt störd ung man i Köpenhamn som hör av sig till avdelning Q och berättar att snart, när han nått upp till nivå 2117 i det dataspel han är skicklig i, ska han ge sig ut och ta livet av så många han kan. Siffran anspelar på den döda kvinna, offer 2117, som finns på bild i tidningar, numret efter antalet döda i Medelhavet detta år. Och det är samma offer, och bilden på henne, som får Assad att berätta om sitt liv och att han och Carl ger sig ut på terroristjakt i Tyskland.

Det är spännande och vi får se fler sidor av avdelningens medarbetare. För alla som gillar Q-serien är det förstås ett måste att läsa också denna, men för den som inte läst någon tidigare skulle jag hellre rekommendera att man börjar med någon av de tidigare, för det är persongalleriet som ger mycket av seriens charm. På slutet finns en kort ordväxling som antyder att det kommer en bok till med samma personer. Författaren har tidigare lovat att det ska bli tio böcker

LEIF-RUNE STRANDELL

Jussi Adler-Olsen

Jussi Adler-Olsen. Foto Tine Harden