Jan 31st, 2016 | By | Category: 2016-01 jan, Recension

Omslag till OdinsbarnAv Siri Pettersen
Ravneringene 1: Odinsbarn, 2013
Översatt av Ylva Kempe
B. Wahlströms Bokförlag, 2016
ISBN 978-91-7689-000-4, 660 sidor

Norge har verkligen visat framfötterna när det gäller inhemsk export av kriminallitteratur. Mängder av deras deckarförfattare har blivit storsäljare internationellt och nu försöker Siri Pettersen göra detsamma inom fantasygenren. Hon har lyckats i hemlandet med sin berättelse om en originell värld av fornnordiskt snitt och med gestalter som gestaltas med driv och högspänning. Hennes språk är rikt och bokens temata är intressanta, givande och allmängiltiga, inte minst i en nutid då många funderar över makthavares lögner när de försvarar sina korrupta beteenden.

Dessutom är sagan om Hirka – ett svanslöst, föraktat och fruktat odjur av arten odinsbarn  från en annan värld  som jagas för att dödas för att hon är en främling – ett rafflande äventyr med många vinklingar i en omgivning som är ett parallellt universum som både liknar och inte liknar vår jord och vårt Skandinavien.

Siri PettersenI Pettersens värld har alla människor svans, men Hilka saknar sin, vilket har förklarats med att vargar bet av den när hon var ett spädbarn. I själva verket hittades hon vid ett magiskt röse i skogen, som kallas korpring, av mannen som uppfostrat henne som en far utan att vara hennes far. Femton år gammal ska hon genomgår Riten, då alla hennes jämnåriga måste bedömas av det mäktiga Rådet. Om hennes hemlighet då avslöjas kommer hon att brännas levande som det odinsbarn – menskr – hon är.

Men hon har en bundsförvant i barndomskamraten Rime, som är rättrådig trots att han tillhör en av det dussin mäktiga familjer som regerar världen genom Rådet. Han har genomskådat korruptionen och lusten för makt och vill gå en annan väg. När Hirkas ursprung avslöjas måste han också visa sina känslor för henne och välja mellan dem och sina gamla lojaliteter.

Det finns fler komplikationer. Andra hotfulla varelser invaderar och ett krig förbereds. Siri Pettersens gestaltning av de personer som berörs är snudd på makalös liksom hennes förmåga att skapa bilder i läsarens inre. Man får en känsla av att författaren verkligen tror på sin egenskapade värld och det smittar av sig. Och personerna – med eller utan svans – är mänskliga och har köttsliga känslor.

Siri Pettersen föddes 1971 och är art director i Oslo. Debutboken Odinsbarn har fått flera priser i Norge för att den bryter med många av fantasygenrens klassiska mönster. Vid sidan av författarskapet är hon konstnär och musiker.

ÅSA PETTERSSON